Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Du menar väl Ruonasvágge? Positionen stämmer ungefär - bilden är tagen en bit upp på Málmmatjåhkkås sluttning. Men jag är rätt säker på att det är Ruonas och inte Hábres, den sistnämnda har knappt någon sluttning alls i riktning mot kameran, och dalen bakom bör vara Tjuoldavágge. Ryggåsberget, Tsahtsa och Tsähkkok finns nog med någonstans på bilden.Jag tror vi befinner oss i Ruotevagge, dvs ung. en halvmil VNV Vallevagges översta del, knölen heter nog Habres och Tjuoltavagge syns länst ner till höger, i bakgrunden Njåtsosvagges översta del och Ryggåsberget.
Kan sjön vara Alep Tjapkajavvre, närmsta kullarna skymmer Stuorsavon och Fierras massiven i bakgrunden?Ok, var är följande bild tagen?
![]()
Kan sjön vara Alep Tjapkajavvre, närmsta kullarna skymmer Stuorsavon och Fierras massiven i bakgrunden?
Vad är detta för klump då?:
![]()
Raskesven
Hur långt söderut då; Vindelfjällen, Borgafjäll eller; kan man få en liten ledtråd?;-)Nja, du måste nog ännu en liten bit söderut. Vad jag minns från någon konversation så borde du ha varit i trakterna kring denna sjö, Raskesven.
Jag gissar på Årjep Saulo från sydöst.
Ok, var är följande bild tagen?
![]()
Hur långt söderut då; Vindelfjällen, Borgafjäll eller; kan man få en liten ledtråd?;-)
Nix, inte Årjep Saulo. Du måste längre norrut;-)
Raskesven
Bilden borde vara tagen mot sydväst och antagligen i juni eller maj med tanke på hur snön ligger.
Har dock inget direkt förslag på sjöns namn.
Man ser en lätt slingrande å/älv i dalbotten.
Thure
Ok, var är följande bild tagen?
![]()
Skulle sjön kunna tänkas heta Servejaure?
Står du på Servetjåkke (längs Kungsleden) och blickar nordväst?
Jag får inte älven/jokken till att stämma in riktigt......