Gissa position

Vindelälven?

Borde det kunna vara men kartbilden stämmer inte.

Gissar att det helt enkelt är ett översvämmat område av Vindelälven sett från Ammarfjället. Eller är det Stuor Dakkejaure??

Thure
 
Nej, jag är en bit norr om Kungleden. Om Kungsleden kan sägas gå längs detta massivs södra sida, befinner jag i massivets norra del. Givet denna information borde jokken eller älven vara lättare att ta igen.

Nu när du talat om vart sjön ligger så lyckades jag till slut hitta den på kartan :) Det är Stuore Dukkejaure strax norr om Ammarfjället. (såg nu att Thure hann före...)

Raskesvens topp känns lite svårare. Min första reaktion var faktiskt Nordsaulo vars topp ser ut precis så där söderifrån. Jag kan dock inte få ihop det med det tvärgående stupet framför toppen, och annars har jag inga bättre ideer...

/Pär
 
Senast ändrad:
.....
Längre norrut... då gissar jag på Jeknaffo. Bildvinkeln gör dock fjället mycket svårbestämt. Jag har dock fastnat för att fjället borde ha en karaktäristisk topp.
.....
Bra gissning tjonsson, Jeknaffo är alldeles rätt.

Funderade på sjön norr om Odenkåtan men fick inte ihop det med bergen så direkt inpå sjön, men de som nämnt Stuor Dukkejaure har nog rätt.

Raskesven
 
Visst är det Stour Dukhkiejavrrie!

Bilder utan karaktäristiska toppar är alltid svårare att positionsbestämma. Stour Duhkiejavrrie-bilden försvårades dessutom av att Vindelälven bara syntes lite vagt. Men, hur som helst, bra jobbat!
 
Pearl har nog rätt om Raskesvens bild. Saulos topp är omisskännlig (än fast jag misstog Jeknaffos för den på förra bilden :))

Då det gäller Thures bild är den tuffare. Fjällen är inte karaktäristiska utan har det allmänna lågfjällsutseendet. Turåkandet får mig dock att dra paralleller till Härjedalsfjällen och jag gissar på att vi bland annat ser Stor-Mittåkläppen i bakgrunden. Är jag helt fel ute?
 
Du är i rätt län

Thomas.

Eftersom det gått mer än ett dygn sedan min bild lades ut kommer jag med ytterligare en ledtråd.

Det är ca 2 mil från den här byggnaden till platsen vinterbilden togs från och den bilden är tagen i nordlig riktning.

Thure
 

Bilagor

  • 2455491150_d2cb9357cd_b.jpg
    2455491150_d2cb9357cd_b.jpg
    26.6 KB · Visningar: 391
Dags för nästa ledtråd

Bilden med fjällmassivet i bakgrunden är tagen vid korsning av ett av de kändare vattendragen i Jämtlandsfjällen.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.