Gissa position

Jag slänger upp en. Vilken är knölen i förgrunden, och varifrån är bilden tagen?
 

Bilagor

  • foo.jpg
    foo.jpg
    140.9 KB · Visningar: 957
Jag tror vi befinner oss i Ruotevagge, dvs ung. en halvmil VNV Vallevagges översta del, knölen heter nog Habres och Tjuoltavagge syns länst ner till höger, i bakgrunden Njåtsosvagges översta del och Ryggåsberget.
 
Jag tror vi befinner oss i Ruotevagge, dvs ung. en halvmil VNV Vallevagges översta del, knölen heter nog Habres och Tjuoltavagge syns länst ner till höger, i bakgrunden Njåtsosvagges översta del och Ryggåsberget.
Du menar väl Ruonasvágge? Positionen stämmer ungefär - bilden är tagen en bit upp på Málmmatjåhkkås sluttning. Men jag är rätt säker på att det är Ruonas och inte Hábres, den sistnämnda har knappt någon sluttning alls i riktning mot kameran, och dalen bakom bör vara Tjuoldavágge. Ryggåsberget, Tsahtsa och Tsähkkok finns nog med någonstans på bilden.

PS. Om ni kommer hit, fortsätt framåt - gå INTE upp över passet mellan topparna i Darregájssemassivet för att hitta en genväg ner till Tarradalen.
 
Nja, du måste nog ännu en liten bit söderut. Vad jag minns från någon konversation så borde du ha varit i trakterna kring denna sjö, Raskesven.



Jag gissar på Årjep Saulo från sydöst.
Hur långt söderut då; Vindelfjällen, Borgafjäll eller; kan man få en liten ledtråd?;-)

Nix, inte Årjep Saulo. Du måste längre norrut;-)

Raskesven
 
Hur långt söderut då; Vindelfjällen, Borgafjäll eller; kan man få en liten ledtråd?;-)

Nix, inte Årjep Saulo. Du måste längre norrut;-)

Raskesven

Vindelfjällen kan tjäna som ledtråd.

Längre norrut... då gissar jag på Jeknaffo. Bildvinkeln gör dock fjället mycket svårbestämt. Jag har dock fastnat för att fjället borde ha en karaktäristisk topp.


Bilden borde vara tagen mot sydväst och antagligen i juni eller maj med tanke på hur snön ligger.

Har dock inget direkt förslag på sjöns namn.

Man ser en lätt slingrande å/älv i dalbotten.

Thure


Tärnafjällen är nära (riktigt nära). Älven som slingrar är även en viktig observation. Och visst, det är tidigt på säsongen (midsommar närmnare bestämt).

Däremot är bilden är tagen mot nordväst.
 
Servetjåkke?

Står du på Servetjåkke (längs Kungsleden) och blickar nordväst?
Jag får inte älven/jokken till att stämma in riktigt......
 
Står du på Servetjåkke (längs Kungsleden) och blickar nordväst?
Jag får inte älven/jokken till att stämma in riktigt......

Nej, jag är en bit norr om Kungleden. Om Kungsleden kan sägas gå längs detta massivs södra sida, befinner jag i massivets norra del. Givet denna information borde jokken eller älven vara lättare att ta igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.