Gissa position

Hur långt söderut då; Vindelfjällen, Borgafjäll eller; kan man få en liten ledtråd?;-)

Nix, inte Årjep Saulo. Du måste längre norrut;-)

Raskesven

Vindelfjällen kan tjäna som ledtråd.

Längre norrut... då gissar jag på Jeknaffo. Bildvinkeln gör dock fjället mycket svårbestämt. Jag har dock fastnat för att fjället borde ha en karaktäristisk topp.

Bilden borde vara tagen mot sydväst och antagligen i juni eller maj med tanke på hur snön ligger.

Har dock inget direkt förslag på sjöns namn.

Man ser en lätt slingrande å/älv i dalbotten.

Thure

Tärnafjällen är nära (riktigt nära). Älven som slingrar är även en viktig observation. Och visst, det är tidigt på säsongen (midsommar närmnare bestämt).

Däremot är bilden är tagen mot nordväst.

Ok, var är följande bild tagen?

b57bfb49ca7b0ba4b3b4040ca2c16ef5.jpg

Skulle sjön kunna tänkas heta Servejaure?

Servetjåkke?

Står du på Servetjåkke (längs Kungsleden) och blickar nordväst?
Jag får inte älven/jokken till att stämma in riktigt......

Står du på Servetjåkke (längs Kungsleden) och blickar nordväst?
Jag får inte älven/jokken till att stämma in riktigt......

Nej, jag är en bit norr om Kungleden. Om Kungsleden kan sägas gå längs detta massivs södra sida, befinner jag i massivets norra del. Givet denna information borde jokken eller älven vara lättare att ta igen.

Vindelälven?

Borde det kunna vara men kartbilden stämmer inte.

Gissar att det helt enkelt är ett översvämmat område av Vindelälven sett från Ammarfjället. Eller är det Stuor Dakkejaure??

Thure

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Nej, jag är en bit norr om Kungleden. Om Kungsleden kan sägas gå längs detta massivs södra sida, befinner jag i massivets norra del. Givet denna information borde jokken eller älven vara lättare att ta igen.

Nu när du talat om vart sjön ligger så lyckades jag till slut hitta den på kartan :) Det är Stuore Dukkejaure strax norr om Ammarfjället. (såg nu att Thure hann före...)

Raskesvens topp känns lite svårare. Min första reaktion var faktiskt Nordsaulo vars topp ser ut precis så där söderifrån. Jag kan dock inte få ihop det med det tvärgående stupet framför toppen, och annars har jag inga bättre ideer...

/Pär

Senast ändrad:
.....
Längre norrut... då gissar jag på Jeknaffo. Bildvinkeln gör dock fjället mycket svårbestämt. Jag har dock fastnat för att fjället borde ha en karaktäristisk topp.
.....
Bra gissning tjonsson, Jeknaffo är alldeles rätt.

Funderade på sjön norr om Odenkåtan men fick inte ihop det med bergen så direkt inpå sjön, men de som nämnt Stuor Dukkejaure har nog rätt.

Raskesven

Visst är det Stour Dukhkiejavrrie!

Bilder utan karaktäristiska toppar är alltid svårare att positionsbestämma. Stour Duhkiejavrrie-bilden försvårades dessutom av att Vindelälven bara syntes lite vagt. Men, hur som helst, bra jobbat!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.