Gissa position

Slut i rutan?

Nähäpp, det här var visst svårt -- eller så har intresset svalnat igen för dessa övningar.

Här är i alla fall svaren på de återstående bilderna:

#11 är Gávabákte sett från Skárjá.
#12 är Basstatjåhkkå sett från Basstavágges östra mynning.

Dags att ta nya tag:
SNB10325.JPG

Vilken topp är detta?

Dags att ta nya tag:
SNB10325.JPG

Vilken topp är detta?

Jag tror bilden är tagen österut (typ.. nordöst, sydöst..), och praktiskt taget alla dalar kring Kebnekaise går väl öst-väst, inte syd-nord som de verkar göra på bilden. Alltså skulle det vara i Sarek, och där har jag inte så bra koll. Så jag vet inte :) Fast det är klart, man kan ju dra till med Sarektjåkkå *-topp?

(Jag förutsätter Sverige.)

Kul om tråden vaknar!

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag tror bilden är tagen österut (typ.. nordöst, sydöst..), och praktiskt taget alla dalar kring Kebnekaise går väl öst-väst, inte syd-nord som de verkar göra på bilden. Alltså skulle det vara i Sarek, och där har jag inte så bra koll. Så jag vet inte :) Fast det är klart, man kan ju dra till med Sarektjåkkå *-topp?

(Jag förutsätter Sverige.)

Kul om tråden vaknar!

Sarektjåkkå *-topp är rätt sålångt iaf. Hoppas att nån kommer på vad det ska vara, vi kan ge experterna en tidsfrist på ett dygn ;D.

Så kom igen, vilken topp av Sarek är det?

En gissning till...

...den här på en mindre 'förtopp' till nordtoppen, öster om denna. Möjligtvis tagen från nordtoppen? Jag har ingen aning om ifall det finns någon sådan 'förtopp', men det är den enda förklaring jag kan ljuga ihop :)

/Pär

Sarektjåkkå *-topp är rätt sålångt iaf. Hoppas att nån kommer på vad det ska vara, vi kan ge experterna en tidsfrist på ett dygn ;D.

Så kom igen, vilken topp av Sarek är det?

Nord-, Stor-, Syd- eller Buchttoppen är givna gissningar, men jag får inte riktigt ihop det med kartan och mitt gissade väderstreck, och jag har aldrig varit där personligen, så nån annan får ta denna.

...den här på en mindre 'förtopp' till nordtoppen, öster om denna. Möjligtvis tagen från nordtoppen? Jag har ingen aning om ifall det finns någon sådan 'förtopp', men det är den enda förklaring jag kan ljuga ihop :)

/Pär
Jo, det är alldeles rätt. Det är Norra förtoppen till Sarektjåkko Nordtopp som ståtar med sina 1980 meter (pf ~ 30m). Bra gissat. Vem producerar en ny gåta?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.