Gissa position

Syterskalet!

Raskesven; sa:
Syterskalet.

Raskesven

Alldeles korrekt! Såg förresten i ditt fotoalbum att du också varit där. Inte så svårt då kanske.

öringen; sa:
JET's: vete tusan, men tror inte K4 åkte till södra sverige för att marschera ens på 80-talet :)

Jodå, Västerbottens fjäll, Ammarnäs och Hemavan var väl de fjäll som låg närmast Arvidsjaur så där var vi flera gånger, både sommar och vinter.

Kommentar: Lördag slutet av april, fint väder med högtrycksrygg över hela Sverige, i söder blommar vårblommorna, i norr är det fin vårvinter, och så sitter ett gäng frilutsnissar framför sina datorer, man skäms nästan:)

thureb; sa:
Raskesven (Dan Lindbeck) skrev:[/i]
Den här då?

Fjället i bakgrunden till höger påminner mig om Rendalssölen.

Tjärnen kanske ligger väster om Grövelsjön?

Spekulationer men kan kanske leda mot rätt svar som tjugo frågor?

Thure
Det närmar sig, men ännu närmre kommer vi om vi istället drar oss i östlig riktning om Grövelsjön.

Raskesven

Är Thures 9:a svårare?

Var är bilden tagen dvs vilken sjö ligger isen på och vad heter fjället i bakgrunden? Jag kan lämna ledtrådar om ni behöver.

443863685_1c846eb49f_b.jpg

http://farm1.static.flickr.com/186/443863685_1c846eb49f_b.jpg

Thure

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Re: Är Thures 9:a svårare?

Av skuggorna att dömma så är det en västsluttning. Skulle kunna vara på sjön Darrávre i närheten av Tarrekaisestugan med Ántilåpptå eller Rungatjåhkkå i bakgrunden

MVH ///Claes

Inte Tarrekaise

Claes men rätt landskap.

Raskesvens bild får mig att tänka på min bild från södra Vistasvagge men i så fall är Raskesvens bild tagen från östra sidan tvärs över nedre Ladjovagge med Nikkaluokta i bilden.

Men jag har en känsla av att björkskogen är glesare vid Nikka än på den här bilden.

Thure

Re: Re: Ledtråd Thures 9:a

cnygardh; sa:
Jag håller fast vid en västsluttning. Skulle det kunna vara på Betsávrre (Pietsaure) med Lulep Gierkav i bakgrunden

///Claes

Förstår inte riktigt hur du får ihop det med västsluttning menar du att sluttningen vätter mot väster för Pietsaure ligger ju väster om Lulep Gierkav.

Hur som helst så är det fel men samtidigt så är du rätt nära.

Thure

Re: Re: Re: Ledtråd Thures 9:a

thureb; sa:
Förstår inte riktigt hur du får ihop det med västsluttning menar du att sluttningen vätter mot väster för Pietsaure ligger ju väster om Lulep Gierkav.

Thure
Rätt uppfattat en sluttning som vätter mot väster. Kom fram till detta eftersom hundarnas skuggor går mot vänster på bilden så borde söder ligga mot höger på bilden vilket i sin tur placerar sjön på västra sidan av fjället.

Jag provar igen:
Sijddojávrre (Sitojaure) med Tjiráksjnjurttje i bakgrunden?

///Claes

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.