Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Inte Sarektjåkkå heller utan längre norrut. Trots goda möjligheter till nyturer på väggarna som är vända mot kameran finns det mig veterligen endast en klätterled gjord där. Om det kan vara till hjälp.
Ingen annan verkar vara nyfiken, och jag vet inte vilka berg det handlar om. Men kriterierna "högre än Helags" (dvs 1800+) och "norr om Sarektjåkkå" begränsar ju urvalet en hel del, så jag känner mig tvungen att gissa vidare.
Finns bara en led på den väggen? Är det då leden som går i rännan upp till kammen mellan Mårmapakte och Stora hök? (Den som verkar användas vid vinterturer.) Har bara läst lite grand om Mårma, men förhoppningsvis går nästa vandring förbi där.
Ok, nu tänker jag spekulera hejvilt här. Tankarna går till Vindelfjällen, eftersom AC2:an pryds av ryttare bland lågfjäll. Den bilden är tagen vid Syterstugan, vilket denna mycket väl också skulle kunna vara. Så i närheten av Syterstugan är min gissning.
Ok, nu tänker jag spekulera hejvilt här. Tankarna går till Vindelfjällen, eftersom AC2:an pryds av ryttare bland lågfjäll. Den bilden är tagen vid Syterstugan, vilket denna mycket väl också skulle kunna vara. Så i närheten av Syterstugan är min gissning.
Gissar på Dovrefjäll i Norge för därifrån är mitt starkaste minne av hästar i fjällen. Vi var på väg tillbaka mot landsvägen från Snöhetta och Larstind då plötsligt en flock lösgående hästar kom springandes från ett par hundra meter bort. Dom fortsatte något tiotal meter förbi och började sedan åter beta utan att bry sig om oss. Strax såg vi en myskoxtjur lite längre bort och åt sidan och som vi blivit varnade för. Vi tolkade det som att hästarna såg faran och kom och ställde sig emellan och gav skydd.
millimeter; sa:
Finns bara en led på den väggen? Är det då leden som går i rännan upp till kammen mellan Mårmapakte och Stora hök?
Nä, det är i Sverige. Som bilden antyder så går här organiserade hästturer till fjälls. Bilden är enligt skyltning tagen exakt mitt mellan två fjällstationer/stugor, om det kan hjälpa.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer