Gissa position

paerl; sa:
Tyvärr så känner jag inte alls igen platsen men kan ju ialla fall chansa på någon av padjelantasjöarna. Rätt område?

Yes! Rätt gissat. Vilken av sjöarna är det då? Och varifrån är bilden tagen?

(Och så ska jag göra rätt nästa gång då det gäller uppladdningen av bilder :))

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Någon annan får nog rycka in med mer detaljer. Har aldrig varit närmare Padjelanta än ca 50m :) och endast sett sjöarna från Sareks sluttningar.

avslutat-1105

Avslutat
Tjoho! Ny bild:

402606277_defca07867_b.jpg

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!

Avsl12

Avslutat
mellpat; sa:
Ser att Pallemvagge numera stavas Ballinvaggi, vad det nu ska vara för poäng med det. Okej, jag vet ...
Ballin kanske kan härledas från sam. ballu - (rädsla)//ballát (bli rädd) - ballán - ballájin \\ ballat - balan - ballen. Men det är en vild gissning.

Avsl12

Avslutat
tjonsson; sa:
Helt rätt. Det är svårt att bestämma var bilden är tagen. Det fjäll som finns till vänster ovanför 'kullen' är Svártitjåhkkå och bilden är tagen vid den lilla sjön öster om Giergesjávrásj och som har sitt utlopp i densamma.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.