Gissa position

En annan gissning: Kan det vara taget söder om Unna Allakas på sluttningen söder om topp 1584 med utsikt mot SSV och mot de låga höjderna vid Luohtticohkka?
 
Jag reagerar i första hand på att stenarna verkar vara helt fria från lavpåväxt. Jag kan tänka mig två orsaker. De kan ha varit nedisade i modern tid, i så fall är vi nära en glaciär. En annan möjlighet är att mineralet är giftigt för de flesta växter, typ serpentinsten.

Sen tycker jag mig se en stig i bildens båda nedre hörn. Eller är det en tillfällighet att gräset saknas där? En intressant bild, men jag vet absolut inte var vi är!
 
Visst ser det väl ut som om många har trampat omkring här? Kanske står du vid Atoklimpen sydväst om Hemavan? Det är väl ett populärt utflyktsmål, men jag har aldrig varit där.
 
Kan vara nästan var som helst så jag skjuter vilt från höften och tror att det är på leden som går mellan Kungsleden och Kamajokk i höjd med Gieddeorda.
Nix.
En annan gissning: Kan det vara taget söder om Unna Allakas på sluttningen söder om topp 1584 med utsikt mot SSV och mot de låga höjderna vid Luohtticohkka?
Nix.
Jag reagerar i första hand på att stenarna verkar vara helt fria från lavpåväxt. Jag kan tänka mig två orsaker. De kan ha varit nedisade i modern tid, i så fall är vi nära en glaciär. En annan möjlighet är att mineralet är giftigt för de flesta växter, typ serpentinsten.

Sen tycker jag mig se en stig i bildens båda nedre hörn. Eller är det en tillfällighet att gräset saknas där? En intressant bild, men jag vet absolut inte var vi är!
Ja, du är på rätt spår med serpentin.Och på tal om spår så är det fullt möjligt att det kan synas en stig lite här och var...
Visst ser det väl ut som om många har trampat omkring här? Kanske står du vid Atoklimpen sydväst om Hemavan? Det är väl ett populärt utflyktsmål, men jag har aldrig varit där.
Alldeles riktigt, visst är det Atoklimpen, bra jobbat!
 
Jag vill minnas att Atoklimpen har varit med förr, för många år sedan. Ett märkligt område!

Här kommer en bild som jag hoppas ni inte sett tidigare. Var är vi?
 

Bilagor

  • foto0024.jpg
    foto0024.jpg
    75.2 KB · Visningar: 273
Rätt igen, Tobbe!

Lite för enkelt kanske, men chansen finns ju då att nya deltagare kan lockas in i den här trevliga verksamheten. Ny bild!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.