Gissa position

avslutad210712

Gäst
Om du tänker på STFs stugor vid namn Alesjaure så ligger de vänsterut från bilden (om än en bit längre bort än strax utanför bildkant), så du får rätt. Självaste Alesjaure (Alisjávri) är ju annars i högsta grad avbildad... Vad som var bortskuret var dock en bit av Alisjávri samesviste.
Visa bilaga 22016
Ny bild!

Äsch självklart menade jag Alesjaure fjällstugor och inte sjön.

Nåväl få se hur länge den här överlever

Bilagor

• 20150801-193443-00-a57.jpg
    20150801-193443-00-a57.jpg
    48 KB · Visningar: 412

avslutad210712

Gäst
Andra brukar zooma ut men jag zoomar in och ser om det leder till fler svar.

Äsch så liten fotot blev när jag laddade upp det.

Bilagor

• 20150801-193443-00-a57_01.jpg
    20150801-193443-00-a57_01.jpg
    68.2 KB · Visningar: 367
Så mycket vide! Men nu ser man väl en vinterled som korsar vattendraget nere i viken, även om de två stolparna längst till vänster bildar en konstig vinkel, tycker jag.

Vinterleder finns inte många men jag hittar ändå inte rätt! Men det gör säkert någon annan.........

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
En annan gissning: Kan det vara taget söder om Unna Allakas på sluttningen söder om topp 1584 med utsikt mot SSV och mot de låga höjderna vid Luohtticohkka?

Jag reagerar i första hand på att stenarna verkar vara helt fria från lavpåväxt. Jag kan tänka mig två orsaker. De kan ha varit nedisade i modern tid, i så fall är vi nära en glaciär. En annan möjlighet är att mineralet är giftigt för de flesta växter, typ serpentinsten.

Sen tycker jag mig se en stig i bildens båda nedre hörn. Eller är det en tillfällighet att gräset saknas där? En intressant bild, men jag vet absolut inte var vi är!

Visst ser det väl ut som om många har trampat omkring här? Kanske står du vid Atoklimpen sydväst om Hemavan? Det är väl ett populärt utflyktsmål, men jag har aldrig varit där.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.