Gissa position

Svår bild, kan ju vara lite var som helst, tycker jag. Men gissa måste man ju. Kanske är du i Sarvesvágge och ser mynningen av Niejdariehpvágge till vänster?
 
Vilken tur!

Någon dimma kan jag inte erbjuda men väl ett suddigt foto. Vad heter vattendraget?
 

Bilagor

  • foto0062 - Kopia (2).jpg
    foto0062 - Kopia (2).jpg
    43.6 KB · Visningar: 428
Din senaste ledtråd leder mina tankar till Oldfjällen. Får det inte riktigt att gå ihop med kartan men provar ändå med att du står på Oldklumpen och blickar ut över Långsådalen?
 
Tack, trevligt med en gissning, men i Oldfjällen har jag aldrig varit. Vi ska rätt långt norrut.

Vattnet på bilden kommer att passera många kraftverk innan det når havet.
 
Då tror jag att vattendragen på bilden heter Suorggejohka och Uittajohka(?). Fotot är taget från Urttičohkka?

Först ett tack till Thomas för ditt vänliga omdöme!

Och visst, Tobbe, ditt svar är helt rätt.

Ritsems kraftstation blev färdig 1977 och får sitt vatten från Sitasjaure genom en tunnel. Tidigare rann allt vatten genom den här dalgången. Idag släpps bara en mindre del den här vägen, ändå är Suorggejohka ett betydande vattendrag. Nedanför fotoplatsen mynnar den i Teusajaure. Så här ser det ut i helbild, säkert ett välkänt motiv för många.
 

Bilagor

  • foto0062.jpg
    foto0062.jpg
    56.6 KB · Visningar: 298
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.