Gissa position

Vid Pältsastugan finns en lång sån där rullstensås. Bilden skulle kunna vara tagen strax norr därom med Bárrás i bakgrunden.

Mitt i prick!
Åsen är omkring 6 km lång och var ett riktigt trevligt avsnitt på vandringen. Tidigare under vandringen hade jag passerat leden som Per gått (förra bilden) och därför fick jag vissa vibbar när jag såg hur lite trampad den var. Alltför lite egentligen för det här området är väl värt ett besök.

Calle
 
Mitt i prick!
Åsen är omkring 6 km lång och var ett riktigt trevligt avsnitt på vandringen. Tidigare under vandringen hade jag passerat leden som Per gått (förra bilden) och därför fick jag vissa vibbar när jag såg hur lite trampad den var. Alltför lite egentligen för det här området är väl värt ett besök.

Calle

Tittar man på satelitbilderna så fortsätter åsen, med vissa kortare avbrott, nästan ända ner till Kummavoupio. Jag själv har inte lyckats ta mig så långt norrut än, men det ligger på att-göra-listan...

Här kommer en annan ledad grusås som ni kan få gissa på:
 

Bilagor

  • asdfoiuy.jpg
    asdfoiuy.jpg
    63.2 KB · Visningar: 415
Förhållandevis få svenskar som vandrar däruppe, men avståndet avskräcker nog många. Låg länge på min att-göra lista, men till slut blev det av...

Jag har inte en susning vart denna bild är ifrån, men jag kan börja gissningen. Tycker det ser ut som södra Lappland.

Calle
 
Förhållandevis få svenskar som vandrar däruppe, men avståndet avskräcker nog många. Låg länge på min att-göra lista, men till slut blev det av...

Jag har inte en susning vart denna bild är ifrån, men jag kan börja gissningen. Tycker det ser ut som södra Lappland.

Calle

Södra lappland stämmer bra. Vi befinner oss på en gammal etablerad färdväg som uppenbarligen fortfarande används av lokalbefolkningen som transportväg upp till samebyn i området. Då man passerat den så blir dock stigen betydligt mindre och dagens vardagsresenärer föredrar nog asfalterade alternativ om de ska längre.

Här kommer en liten förstoring av bergen borta fjärran:
 

Bilagor

  • asdfoiuy2.jpg
    asdfoiuy2.jpg
    56.4 KB · Visningar: 342
"Gammal etablerad färdväg" i Västerbotten låter i mina öron som en Norgefararväg. En eller flera sådana gick från Klimpfjäll mot nordväst. Kanske är du i Remdalen där flygbilden stämmer hyfsat bra. Av ljuset att döma är du nog på väg söderut i så fall. Kanske det branta fjället i fonden då är Durrenpiken, 1286 meter.
 
"Gammal etablerad färdväg" i Västerbotten låter i mina öron som en Norgefararväg. En eller flera sådana gick från Klimpfjäll mot nordväst. Kanske är du i Remdalen där flygbilden stämmer hyfsat bra. Av ljuset att döma är du nog på väg söderut i så fall. Kanske det branta fjället i fonden då är Durrenpiken, 1286 meter.

Stämmer till punkt och pricka!
 
Så bra! Här hoppas jag kunna passera 2017...........

Ny bild, hur högt är fjället?

Och en God Jul till alla bildgissare önskar Pelle
 

Bilagor

  • foto0028.jpg
    foto0028.jpg
    135.5 KB · Visningar: 288
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.