Gissa position

Bilagor

• t2.jpg
    t2.jpg
    34 KB · Visningar: 528
Trevligt med en vinterbild! Även om den är jättesvår. I väntan på några ledtrådar från Nuukeer fuskade jag och kan därför berätta att bilden är tagen inte så långt från bilden med röda tältet här ovan.

Ledsen om jag saboterade din vinterbild, Hans! Jag sökte din profil för att se din bostadsort (Malmberget) och därigenom få en ledtråd. Och den stämde ju rätt bra. Sen kunde jag inte låta bli att klicka på dina senaste bilder, och där ligger denna överst. Motivet är alltså från Kallaktjåkko. Motljuset visar väl att du är på norra sidan och fotar söderut?

Kom igen med en ny bild som inte är så lättillgänglig! Under tiden visar jag denna lilla sjö, som bör ge även storfräsarna på denna tråd något att fundera över. En ledtråd från start är nog nödvändig denna gång. Sjön ligger i en nationalpark.

Hälsn Pelle

Bilagor

• Foto0015_1.jpg
    Foto0015_1.jpg
    62 KB · Visningar: 362

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Den här bilden trodde jag skulle överleva några dar, men icke. Imponerande!

Sjön ligger alltså mellan Guhkesvágge och Suorva och passeras lämpligen om man väljer det norra alternativet mellan bron och dammen. Bilden är tagen den 7 juli 2012, ett år med mycket snö långt in på sommaren. Fotopunkten är på sjöns östra sida och riktningen sydväst.

Nästa bild!

Hälsn Pelle

Svårt?

Jag hoppas att det är tillräckligt svårt. Bilden visar ett område som kan innebära slutet på vår sista vildmark (om det exploateras).

Bilagor

• Gissa-II.jpg
    Gissa-II.jpg
    40 KB · Visningar: 401
Svårt?

Du prickar rätt direkt. Det är Ruovddevárre förstås och fotot är taget från vår färd i nedre Njoatsosvágge i augusti. Jag och Hans F återkommer med en utförligare beskrivning av detta område som en julklapp till er alla.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.