Gissa position

föreställer men den veckade bergssidan påminner onekligen om fjällen kring Vistas och nordost Allesjaure men i och med att Vistas var fel så börjar jag med att gissa på Marsfjället eller i den regionen.

Skogen verkar gå ganska långt upp på fjällsidan vilket skulle kunna indikera mera södra än norra Lappland.

Nej, nu är det fel åt andra hållet. Den ymniga vegetationen skulle dock kunna vara en ledtråd i sig.

Eftersom de två andra bilderna var tagna i Jamtland så chansar jag på Stor-Mjölkvattnet och Mealhkantjahke. Fast det ser lite väl högt ut.

Jag ser att min vilseledningstaktik fungerar... ;)
 
Tarradalen från fel sida av Darrávrre?

Nära nog. Bilden föreställer Darregájsse-massivet ovan en spegelblank Darrhaädno och är tagen från den historiskt intressanta Tarraälvshyddan en förtrollad (ehuru myggig) sommarkväll.


Ny trippel (fler som vill bidra?):

4.
gp4.jpg
Småmolnig dal

5.
gp5.jpg
Ovanligt perspektiv

6.
gp6.jpg
En glaciär någonstans i Sverige
 
Tredje bilden...

... är Tarradalen.

Det är då ett som är säkert!

:)

(Fast nu såg jag att du redan skvallrat själv.)
 
Senast ändrad:
6:an

påminner mig mycket om Storglaciären i Tarfaladalen men oj vad den krympt i så fall.

5:an kanske skulle kunna vara Helags??

Thure
 
Ny trippel:

4.
Visa bilaga 238
Småmolnig dal

Brislands 4a :
Jag trodde först att bilden var tagen österut i Guohpervágge med Ahkkavágge till höger men så fick jag syn på glaciären som inte stämde.
Nu tror jag faktiskt att jag kommit på var det är. Det är Skárjátjåhkkå med Ruotesvágge framför sedd från dalgången nedanför Mihkágalciären.

///Claes
 
Wow!

Jag har absolut inget konstruktivt att komma med vad gäller gissandet, men jag måste säga att jag är otroligt imponerad av den här tråden! Fjällvärlden är ju ganska stor trots allt.
 
Brislands 4a :
Jag trodde först att bilden var tagen österut i Guohpervágge med Ahkkavágge till höger men så fick jag syn på glaciären som inte stämde.
Nu tror jag faktiskt att jag kommit på var det är. Det är Skárjátjåhkkå med Ruotesvágge framför sedd från dalgången nedanför Mihkágalciären.
Jag tyckte att det kändes som någonstans runt Ruohtesvágge men hade ingen aning om var och från vilken vinkel. Men efter att ha jämfört med egna bilder så ansluter jag mig till den här gissningen.
 
1 rätt, 2 fel

Reaiddaglaciären med vaktposten till höger.

Helt riktigt!


Övriga gissningar är dock rätt långt ifrån sanningen. Några små ledtrådar:

4. Jag kan förstå den förstärkta gissningen på Skárjátjåhkkå, men det handlar faktiskt inte alls om Sarek. Dalen ifråga ligger på betryggande avstånd från denna nationalpark.

5. Fjället ligger varken i Jämtland eller Västerbotten och brukar i allmänhet avbildas österifrån -- här syns det från väster.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.