Gissa position

OK.
Jag ger mig inte.
Nu chansar jag på att vi är i Lunndörrsfjällen. Fjället i förgrunden skulle kanske kunna vara Blåfjället, och det i bakgrunden Storåkläppen.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Rätt

Jag gissar på Härjedalsfjällen, Brattriet närmast och Skomshåriet längre bort.

/Hans

Helt rätt Hans!
Dessa fjäll ligger i Rogenområdet som föreslås bli nationalpark. Jag har sett den tänkta gränsen och bl.a. ingår just Brattriet och gränsen går mitt över Skomshåriet.
https://www.naturvardsverket.se/Start/Naturvard/Skydd-av-natur/Nationalparker/Forslag-till-nya-nationalparker/RogenJuttulslatten-Jamtlands-och-Dalarnas-lan/

Calle

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Det var ett tag se´n jag var med i den här trevliga leken.

Ny bild. Vilket vattendrag är det jag står och tittar ner på?

/Hans

Bilagor

• utsid009.jpg
    utsid009.jpg
    63.7 KB · Visningar: 490
Jag hoppar in och börjar gissa. Jag, liksom du Hans, har gått i Rago samt inne i Padjelanta. När man kommer in på svenska sidan blir det betydligt grönare än de nakna hällmarkerna i Rago. Så någonstans när gränsen tror jag vi är. Jag gissar på Rahkojåhkå.

Calle

Hittade en liten dalgång S om Muvratjåro (mellan Rr 241 och Rr 240D). I så fall är det vattendraget utan namn som rinner upp i Rago och ut i Raddujavvre?

Calle

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.