Gissa position

OK.
Jag ger mig inte.
Nu chansar jag på att vi är i Lunndörrsfjällen. Fjället i förgrunden skulle kanske kunna vara Blåfjället, och det i bakgrunden Storåkläppen.

Rätt

Jag gissar på Härjedalsfjällen, Brattriet närmast och Skomshåriet längre bort.

/Hans

Helt rätt Hans!
Dessa fjäll ligger i Rogenområdet som föreslås bli nationalpark. Jag har sett den tänkta gränsen och bl.a. ingår just Brattriet och gränsen går mitt över Skomshåriet.
https://www.naturvardsverket.se/Start/Naturvard/Skydd-av-natur/Nationalparker/Forslag-till-nya-nationalparker/RogenJuttulslatten-Jamtlands-och-Dalarnas-lan/

Calle

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det var ett tag se´n jag var med i den här trevliga leken.

Ny bild. Vilket vattendrag är det jag står och tittar ner på?

/Hans

Bilagor

• utsid009.jpg
    utsid009.jpg
    63.7 KB · Visningar: 472
Jag hoppar in och börjar gissa. Jag, liksom du Hans, har gått i Rago samt inne i Padjelanta. När man kommer in på svenska sidan blir det betydligt grönare än de nakna hällmarkerna i Rago. Så någonstans när gränsen tror jag vi är. Jag gissar på Rahkojåhkå.

Calle

Hittade en liten dalgång S om Muvratjåro (mellan Rr 241 och Rr 240D). I så fall är det vattendraget utan namn som rinner upp i Rago och ut i Raddujavvre?

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.