Gissa position

Nog för att det är trevligt och lättvandrat i de trakterna, men nog stod du längre söderut än så när du tog den där bilden! Framförallt så står du söder om enslinjen mellan Pallentjåkka (1737) och Siellanjunni (1461). Jag skulle säga någonstans i området strax öster om Stuor Allagas.

Hej!

Eftersom bilderna i mina fotomappar ligger i kronologisk ordning känner jag mig ganska säker på varifrån fotot är taget. Den bild som ligger före i albumet är tagen precis mitt emellan sjöarna 835 och 794 3 km nordost om Sjangeli. Därefter fortsatte jag i nordostlig riktning över Bajip Suonjiroaivi (där jag tog bilden), Favrrat och Satnjarascorru och vidare över Boazocohkka till Kårsavagge. Men, jag medger att det inte är klockrent om man jämför bilden med kartan, för det är lite svårt att urskilja topparna bakom Adnjetjårro.

Det finns två alternativ: antingen minns jag rätt om varifrån bilden är tagen, eller så har det blivit oreda i min fotomapp. Skulle kanske vara intressant om någon annan hade en vy från Stuor Allakas som man kunde jämföra med.

Nu tycker jag att Kalle ska lägga upp en bild.

häpp / Filiokus
 
Det är nått väldigt öppet här i alla fall..
Dessutom tycker jag avlagringarna på sluttningen verkar drumliner på nått vis.. Men samtidigt är det vide..alltså. översilning.. Då är det, bergartslager-skillnad på nått vis....
En vacker böj på jokken, inget hårt berg, utan jokken sker i avlagring...
Vaisa’ nånstans skulle jag gissa på..
Dessutom tycker jag det verkar betat av Sirkas-renar, grästråna’ alltså..
Jag är så fast i mina favvo‘-områden, så jag gissar nått åt det landskapet.
Vad ska jag dra till med då?
Jo..Utsikt mot Svaltjavagge.(Allak till vänster,Gasskatjåhkkå till höger). Kanske står du på Kåtotjåkkå och då är det Siepertjåkkå där nere..?
 
Det är nått väldigt öppet här i alla fall..
Dessutom tycker jag avlagringarna på sluttningen verkar drumliner på nått vis.. Men samtidigt är det vide..alltså. översilning.. Då är det, bergartslager-skillnad på nått vis....
En vacker böj på jokken, inget hårt berg, utan jokken sker i avlagring...
Vaisa’ nånstans skulle jag gissa på..
Dessutom tycker jag det verkar betat av Sirkas-renar, grästråna’ alltså..
Jag är så fast i mina favvo‘-områden, så jag gissar nått åt det landskapet.
Vad ska jag dra till med då?
Jo..Utsikt mot Svaltjavagge.(Allak till vänster,Gasskatjåhkkå till höger). Kanske står du på Kåtotjåkkå och då är det Siepertjåkkå där nere..?

Återigen fullständigt korrekt! Men det där med renarna får du nog utveckla... :)
 
Ny bild för begrundan!

Inga renar betar så harmoniskt och samtidigt metodiskt som dom ifrån Sirkas i Vaisa.Grässvålen får ett speciellt utseende då.
Det är ett sant nöje att ligga i sitt lilla Akto och höra dom mumsa på det saftiga gräset i midnattssolen. Studerar man betytan på gräset ser man det.:) Det var så jag löste din svåra bildgåta!


Nåväl, i från ett fantastiskt område till ett annat då..

När man talar här om den ljusa högsommarnatten, så här mitt i smällkalla vintern..



Det här är en känd plats...mig inte veterligen figurerat i tråden förut..Berömd, både poetisk och tyst.
Blommattorna är enastående.
 

Bilagor

  • imm-009.jpg
    imm-009.jpg
    35.2 KB · Visningar: 495
  • imm-010.jpg
    imm-010.jpg
    53.1 KB · Visningar: 487
Hej!

Jag har inte en susning om var alla blommorna växer. Men jag tänkte uppmärksamma att Gissa position idag fyller 4 år. Grattis! Undrar om LarsL som drog igång det hela någonsin kunde tro att vi skulle hålla på såhär länge.

/ F
 
Uppenbarligen för svårt!

Nu har det gått ett dygn, sedan jag lade ut bilden!
Ingen har gissat.
Hur är det med bildningsnivån på deltagarna här?

Jag frågar mig vad för slags ledtråd behövs för den här bilden?
Är fjället verkligen så okänt att ingen kan platsen?
Märkligt då minsta stenbumling ‘uppe vid Tarfala eller Sarek’ knips ju på fem röda sekunder, nästan innan en sådan bild läggs ut, vad det verkar.
Likaså, kan okända toppar och obskyra dalar hittas. Om dom inte hittas, så gissas det i alla fall.

Kom igen nu och visa att ni kan lite om landets geografi.
 

avslutad210712

Gäst
Nu har det gått ett dygn, sedan jag lade ut bilden!
Ingen har gissat.
Hur är det med bildningsnivån på deltagarna här?

Jag frågar mig vad för slags ledtråd behövs för den här bilden?
Är fjället verkligen så okänt att ingen kan platsen?
Märkligt då minsta stenbumling ‘uppe vid Tarfala eller Sarek’ knips ju på fem röda sekunder, nästan innan en sådan bild läggs ut, vad det verkar.
Likaså, kan okända toppar och obskyra dalar hittas. Om dom inte hittas, så gissas det i alla fall.

Kom igen nu och visa att ni kan lite om landets geografi.

Tror jag bara har sett så mycket gula blommor (smörbollar...) på ett ställe och det var i Tsutsavagge (stavningen är jag inte säker på, dvs dalen mellan Tjäktjavagge och Hukejaure) men själva berget på första bilden känner jag inte igen.
 
Oj, ett svar..
Jo visst är det fina ängar i Tsutsuvagge.
Men..Nej tyvärr,
inte den vackra dalen. Inte Tsutsuvagge...
Vi är betydligt långt ifrån dessa kala högfjäll i både Sarek och Kebnekaise som alltid figurerar här.
Med andra ord måste vi lite söderut..

Det här fjället ligger lite 'isolerat' mer, än att det ingår i nått massiv.. Fast det är ändå lätt att nå. Utsikten ifrån toppen är enorm, trots att höjden inte är ens vidare hög.
Blommorna, myriaderna av smörbollar är just en ledtråd.. Dom växer inte uppe på toppen utan i skogen.Skogen är oerhört vacker, trollsk, sval och storslagen. Det är skogen som gjort platsen bemärkt och berömd!
 
Var lite konfunderad ett halvt dygn på ledtrådarna. Pieljekaise har faktiskt förekommit tidigare i den tråden, som så många andra ställen i vår vackra fjällvärld.

Ny gåta. Mellan vilka sjöar brusar denna lilla å?

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_40.jpg
    IMGF_40.jpg
    105.5 KB · Visningar: 685
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.