Hej!
Eftersom det säkerligen finns tusentals vattenfall som påminner om det här, så får man väl försöka göra lite detektivarbete utifrån kringinformationen du gett.
Det ska vara en glaciär som går så pass långt ner i en dal så att man som vandrare har någon sannolikhet att komma i närheten. Då tror jag att det kanske handlar om en glaciär på nordsidan av ett massiv, och dessutom i närheten av Tjågnårisjåkka. Massiven i närheten är Ålkatj (för få vandrare och glaciärerna är för långt upp i förhållande till var man kan förväntas vandra), Ähpar (samma förhållanden som Ålkatj), Ruotes (inga medelstora glaciärer på nordsidan med namngivna jokkar) och Sarektjåkka.
Och här hittar jag ett par alternativ som kan passa! Glaciärerna på nordsidan av Sarektjåkkamassivet är väl att betrakta som medelstora, de går ganska långt ner i dalarna, Kukkesvagge är relativt vältrafikerat (man kommer iallafall lätt nära glaciärerna), och det finns höga berg ovanför vattenfallet. Du antyder ju dessutom att jokken är namngiven, och här finns det fyra kandidater: Vuojnesjåkåtj, Lulep och Alep Sarekjåkåtj samt Vartasjåkkå.
Och då chansar jag på att det är
Lulep Sarekjåkåtj. Jag har fångat de andra tre på bild och tycker inte att det passar riktigt. Och om det var tokfel så var det iallafall inte med onda avsikter som jag fick alla på den här tråden att läsa tidernas längsta gissning. Men det är ju också en illa svår bild.
häpp / Filiokus