Gissa position

avslutad210712

Gäst
Kuppen genomfördes april 1971. Spännande måste det ha varit. Det är ju 93 km återvändsväg mellan vägskälet till 'Vägen västerut' och St Sjöfallet/Vietas. Att då som tjuv köra bil den sträckan måste ha varit pulshöjande...:)

Om tjuvarna körde därifrån så var det säkert pulshöjande

Hej!

En liiiten ledtråd kanske är på sin plats. I dalen som är hitom topparna i bakgrunden går en välkänd och vältrafikerad vandringsled.

Och om ingen har avgivit rätt svar före midnatt ikväll så tar just denna frågan en paus tills på måndag, eftersom jag kommer vara bortrest under helgen. Stick i så fall gärna emellan med en annan bildgåta så länge.

häpp / Filiokus

Enligt Grundsten så är det där stället ganska unikt med Sveriges enda blockglaciär! Du står alltså på norrsidan av Sälka och tittar mot Tjäktja tvärs över Kungsleden.

Alldeles riktigt!

Fotot är taget vid en av de små sjöarna norr om och i rak linje mellan Sälkas toppar 1865 och 1506 m. Dalen upp från Tjäktjavagge är en av de vackraste platser jag besökt, och ligger i tre terrasser upp mot vattendelaren i väster. Den lilla sjön ligger precis nedanför det översta trappsteget.

I bakgrunden syns Tjäktjapakte och Tjäktjatjåkka, och möjligen också de ännu högre topparna norr om Siellmavaggi. Jag har inte lyckats identifiera dem mer exakt än så.

Det där med blockglaciären lät intressant. Har du mer info om det, Paerl? Och hur 17 knäckte du vilken plats det handlade om? Har du varit där? Bara nyfiken. :)

Nu kan jag med ro i sinnet ägna helgen åt en liten skidtur från Sälen till Mora. Ha det gôtt!
/ Filiokus

ok, where is this steamy place?

Bilagor

• IMG_0230.jpg
    IMG_0230.jpg
    25 KB · Visningar: 610

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det där med blockglaciären lät intressant. Har du mer info om det, Paerl? Och hur 17 knäckte du vilken plats det handlade om? Har du varit där? Bara nyfiken. :)

Jag vet inte mer om platsen än att Grundsten rekommenderar det som dagstur från Sälka i den nya versionen av 'Vandra Kungsleden'.

Efter att du eliminerat Sarek så finns ju nästan bara Kebnekaisefjällen med omgivning kvar med sådana toppar, och med tillägget att man ska titta tvärs över en 'välkänd och vältrafikerad vandringsled' i din andra ledtråd så fanns inte så många ställen kvar där heller. Jag tyckte redan från början att markstrukturen såg väldigt konstig ut i högerkanten, och då kom jag att tänka på den där glaciären... Den syns dessutom tydligt i Google maps: http://maps.google.se/?ie=UTF8&t=h&ll=67.962593,18.164778&spn=0.008035,0.025878&z=15

Vad gäller bastubilden så har jag inte en susning... så jag hoppas att någon annan känner igen sig bättre än jag!

Jag vet inte.. Men är det någon mer än jag som undrar över den där bastun i Padjelanta? Jag är inte vidare intresserad av att Knugen varit där, men på nått vis, för att få igång tråden igen och inte låta den helt sacka ihop, kunde väl någon gissa då?
Det kanske finns någon rojalist här som suttit på brädorna?

Saltoloukta?

Hej!
Jag gissar på att bastun ligger vid Saltoluokta fjällstation.
Har inte varit nere vid den men gissa kan man ju alltid.
Yvonne

Sorry for my lack of Swedish ... Google translation is very useful! Anders_sthlm, it didn't manage too well though to translate your reply!

Saltoloukta has a fantastic sauna, but this isn't it.

It isn't Petsjaure.

A couple more pictures may give a clue.

Bilagor

• IMG_02241.jpg
    IMG_02241.jpg
    31.9 KB · Visningar: 563
  • IMG_02351.jpg
    IMG_02351.jpg
    26.9 KB · Visningar: 574
... and here are some of the locals!

Bilagor

• IMG_0198.jpg
    IMG_0198.jpg
    27.2 KB · Visningar: 520
  • IMG_0187.jpg
    IMG_0187.jpg
    53 KB · Visningar: 547
  • IMG_0160.jpg
    IMG_0160.jpg
    42.3 KB · Visningar: 555

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.