Gissa position

Hmmm, då befinner vi oss alltså i ett naturreservat i norr med höga fjäll. Då kan det väl bara vara västra delarna av Sjaunja om jag inte har missat något. Och enda leden som går genom Sjaunja i det området är ju Kungsleden mellan Kaitum och Teusajaure.

Så för att gissa på en topp säger jag att det är Urttichokka vi ser till höger i bild.

/ Stefan

Hmmm, då befinner vi oss alltså i ett naturreservat i norr med höga fjäll. Då kan det väl bara vara västra delarna av Sjaunja om jag inte har missat något. Och enda leden som går genom Sjaunja i det området är ju Kungsleden mellan Kaitum och Teusajaure.

Så för att gissa på en topp säger jag att det är Urttichokka vi ser till höger i bild.

Nu hamnade vi rätt! Den omnämnda sjön är därmed Sáimmajávri och bilden är tagen från sydsluttningen på Sáimmavárri.

Så här ser sjön ut från samma plats:
Gallaktjahkka6.jpg

...och här har vi vyn norrut mot Viddjajávri och Stuor Ruška "bakom hörnet":
Gaidumjohka11.jpg

Inte ett särskilt välbesökt område, skulle jag vilja hävda. Varsågod och fortsätt!

Nej man behöver inte komma speciellt långt från Kungsleden innan man är ganska ensam. Har varit på väg till det området på en vintertur, men vädret ändrade på planerna.

Då undrar jag vilket berg vi ser i bakgrunden på det här fotot?

Bildfraga.JPG

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips