Gissa position

Hmmm, då befinner vi oss alltså i ett naturreservat i norr med höga fjäll. Då kan det väl bara vara västra delarna av Sjaunja om jag inte har missat något. Och enda leden som går genom Sjaunja i det området är ju Kungsleden mellan Kaitum och Teusajaure.

Så för att gissa på en topp säger jag att det är Urttichokka vi ser till höger i bild.

/ Stefan
 
Hmmm, då befinner vi oss alltså i ett naturreservat i norr med höga fjäll. Då kan det väl bara vara västra delarna av Sjaunja om jag inte har missat något. Och enda leden som går genom Sjaunja i det området är ju Kungsleden mellan Kaitum och Teusajaure.

Så för att gissa på en topp säger jag att det är Urttichokka vi ser till höger i bild.

Nu hamnade vi rätt! Den omnämnda sjön är därmed Sáimmajávri och bilden är tagen från sydsluttningen på Sáimmavárri.

Så här ser sjön ut från samma plats:
Gallaktjahkka6.jpg


...och här har vi vyn norrut mot Viddjajávri och Stuor Ruška "bakom hörnet":
Gaidumjohka11.jpg


Inte ett särskilt välbesökt område, skulle jag vilja hävda. Varsågod och fortsätt!
 
Nej man behöver inte komma speciellt långt från Kungsleden innan man är ganska ensam. Har varit på väg till det området på en vintertur, men vädret ändrade på planerna.

Då undrar jag vilket berg vi ser i bakgrunden på det här fotot?

Bildfraga.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.