Gissa position

Fotovinkeln har alltså betydelse! Läckra bilder med molnen, mycket bättre än klarblå himmel, tycker jag. Men jag förstod inte ledtråden att bilden var tagen i torsdags.

Innan nästa fjälltur efter midsommar har jag inga bilder att visa. Hoppas någon annan kan bidra!

Vad visar denna bild, och varifrån är det taget?

IMG_2036b.jpg

ja moln är ofta finare än klarblå himmel, men området kring nallo är fint i nästan alla väder! ledtråden med att fotot var taget i torsdags var för att jag just innan hade en annan gåta med färska bilder tagna bara några kilometer söder om nallo, så ledtråden var att jag befann mig i närheten bara. inte söder om ritsem direkt.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Kanske ser vi Azekcohkka 1620 m, framför det Skaiddicohkka 1427 m, och bilden är taget från östra änden av Teusajaure?

Precis, öständen och utloppet av Teusajaure är rätt svar! Fotorikningen är längs sjön åt nordväst och vi ser ända bort till Azekcohkka och Rezebakti på andra sidan. Kungsleden ligger gömd någonstans mellan branterna på norra sidan.

Azekcohkka och Passglaciären borde man besöka, området ser mycket intressant ut på fjällkartan och flygbild! Nästa bild, vad heter fjället som ses i fjärran?
IMG_0652.JPG

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips