Gissa position Stockholms län

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hel rätt! Bilden är tagen på öns västra del i nordlig riktning.

Om Ängsö står det att läsa: http://www.lansstyrelsen.se/stockho...ionalparker/Aengsoe-NP-infofolder-sv-2010.pdf

"I början av 1900-talet hotades några gamla ekar på Ängsö av avverkning. Ivar Afzelius, justitieråd och sommarboende på Väringsö, skrev ett brev till dåvarande Domänstyrelsen där han
argumenterade för fridlysning. Därmed väcktes idén att göra Ängsö till nationalpark vilket också förverkligades 1909 när Ängsö blev en av Sveriges och Europas första nationalparker."

Enligt den guide jag hade med mig när jag besökte ön så var Ängsö först i Sverige. Sen vart det förmiddagskaffe och fortsatt möte då man tog beslut om Sarek osv.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Mycket sommar

i den bilden Ringblom. Jag vet inte var bilden är tagen men sandstranden får mig att tänka på Järflotta söder om Nynäshamn.

Thure

Kanske bästa

John Bauerstämningen jag stött på i länet. En bäck som forsar förbi gigantiska stenblock. Ligger i närheten av en vandringsled.

Nån som kan gissa var. Är det för svårt så kommer det ledtrådar imorgon kväll.

Thure

Bilagor

• P1000221.jpg
    P1000221.jpg
    158.2 KB · Visningar: 340

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.