Gissa position Stockholms län

Platsen är: Dalvägen 14. i Solna, Råsunda.

Väggmålning av skolelev på Företagshusets vägg. Tidigare i trappan i Arenastaden men nedtaget och uppsatt på nuvarande plats. Till vänster ses bygghål för kommande tunnelbanestation vid Vasalundsparken.
 
Var ligger denna?

Detta måste vara den närmast liggande pastorala idyllen närmast Sergels Torg, om man tänker sig det som centrum.

Hur som helst vad kallas byggnaden idag?

Tidigare hade byggnaden ett annat namn. Stort plus om man kan det!
 

Bilagor

  • Skärmbild (7).png
    Skärmbild (7).png
    1.1 MB · Visningar: 28
Det är nog helt rätt!

Det vanligaste namnet är Kristinaladan. Tidigare på gammal karta kallad Fiskartorpsladan. Ladan har tyvärr inget med Drottning Kristina att göra, utan är ifrån sent 1700 tal.

Drottning Kristina brukar få ge namn åt allt möjligt. Speciellt då Lusthus, (Stallmästargården, Farsta gård, Eriksberg, osv) men även till gårdar och lador och annat. Hon ska ha enligt sägner haft hemliga kärleksmöten på dessa platser. Hur hon han med allt detta förtäljer ej historien.

Bollen är din Thure!
 
Jag kan gissa att det kanske har något med Drottning Kristinas väg på KTHs område att göra.

Här nedan har vi en annan ganska gammal byggnad till vänster. Vad kallas den? Varför heter den så?

Thure

20200726_114707.jpg
 
En kvarvarande idyll, ifrån Gamla Söder.

Den så kallade Färgargården på Färgargårdstorget 7-9. På din bild i stark kontrast till det mer betong-getto-liknande socialdemokratiska Vintertullskomplexet som skymtar med sina balkonger. Prominenta invånare där var exempelvis: Yrsa Stenius, Anna Lindh och andra uppsatta socialdemokratiska politiker som hade tillskansat sig fina stora lägenheter med utsikt mot kanalen. Det bodde ett tjugotal prominenta partimedlemmar där som mest.

Färgargården är gul på framsidan och faluröd på baksidan.

Jag har för mig att huset användes på att rama upp och torka tygerna efter dom färgats in. Färghusen är rivna tror jag.
 
Låter eventuellt som Wennergren center, Sveaplan och Vanadislunden. Jag har anat att jag passerat huset men kom inte på var det ligger innan dina ledtrådar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.