Gissa position Stockholms län

Mera vatten.

Var? Om det är svårt kan det komma ledtrådar varefter ni gissar.

Thure
 

Bilagor

  • där.jpg
    där.jpg
    31.5 KB · Visningar: 181
Jag är landkrabba och har i princip noll koll på skärgården. Men en första gissning kan ju rendera ledtrådar.

Skulle gissa att du är i ytterskärgården eftersom det ser ut som öppet hav. Sandhamn?
 
Nej inte Sandhamn.

En ledtråd är att vi sjösatt kajakerna vid en bilväg och att vi passerat en klaffbro/ vridbro med bilen nån mil innan vi sjösatte. Här har vi paddlar ett fåtal kilometer från sjösättningen.

Thure
 
Jag hugger på den första klaffbron jag kommer att tänka på: Danviksbron. Någon mil österut från den så hamnar vi i Baggensfjärden där det säkert går att sjösätta kanot från bilväg.
 
Vi skall söderut från Danviksbron och Saltsjöbaden.

Gammal skärgårdsled med inte bara svenska båtar passerar här.

Thure
 

Bilagor

  • där2.jpg
    där2.jpg
    19.9 KB · Visningar: 160
Söderut från Danviksbron? Efter febrilt letande på kartan hittar jag en klaffbro vid Färjudden, alltså mellan Tottnäs och Oxnö (väster om Nynäshamn). En dryg mil vidare söderut så hamnar man vid Ankarudden, längst ut på Torö.
 
Stämmer bra. Vi sjösatte där i närheten första bilden är tagen där farleden mot Dragets kanal viker av mot norr från farleden förbi Krokskär söder om Ankarudden som går i östlig riktning söder om Järflotta..

Vackert område med fria horisonter.

Thure
 
Kanske får ta mig en tur dit i sommar med picknick-korgen. :)

Ny fråga, mer vatten landkrabba till trots. Vad heter berget rakt över vattnet?
 

Bilagor

  • Utsidan1.jpg
    Utsidan1.jpg
    79.4 KB · Visningar: 149
Thure, jag är djupt imponerad! Hur katten kunde du känna igen Klövberget så snabbt? Fotot är taget från eldplatsen vid Sisshammar i nordlig riktning mot just Klövberget.

Och jag som hade laddat med många ledtrådar eftersom jag trodde detta skulle ta ett tag. Jag måste nog börja leta lite svårare bilder tror jag.... :)
 
Sisshammar ligger fint. Såldes för några år sedan. Jag har gått förbi där vid bl a vid orientering.

Här en nya vattenbilder med ett sjömärke.

Vad heter sjömärket och kobben?

Ledtrådar kan komma vartefter om de behövs.

Thure
 

Bilagor

  • FB_IMG_1557290696365.jpg
    FB_IMG_1557290696365.jpg
    47 KB · Visningar: 140
  • FB_IMG_1557291064021.jpg
    FB_IMG_1557291064021.jpg
    76.6 KB · Visningar: 148
Sjömärken... Suck! De enda jag sett på riktigt är från hyttfönstret på en Ålandsfärja typ.

Men går på första känslan igen och gissar på att vi, igen, befinner oss i södra skärgården. Kanske i trakterna av Dalarö?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.