Gissa platser i Gästrikland

Jag chansar....
Detta är ju med stor säkerhet en ingång till en gruva, vad jag minns kallas väl en sån här horisontell ingång för stollgång. Är det en stollgång vid berget Storberg strax norr om sjön Stor-Gösken?

/Micke

Fanfar!!! Chansningen gick hem, det är stollgången in till gruvan i Storberget.

Tips: Om man lider i sommarhettan så gör ett besök i gruvan, det svalkar garanterat.

Bild 24:
q1024.jpg

Originalet: http://www.djuvfeldt.se/img/q1024_stor.jpg

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Gillar du lastbilar Tobbe?

De här två rören skulle kunna vara flottningsrännan under E4:an söder om Gävle?

Thure

Jag är egentligen inte alls förtjust i lastbilar i och med att jag gillar att cykla. Lastbilar och cyklister går inte så bra ihop. ;)

Jag använder dem i det här sammanhanget bara som referens på bilderna för att indikera vilket slags trafik som susar förbi.

Nej, rören har inte med rännan att göra, men du är på rätt väg...

Jag tror också att det är en vattenledning till något pappersbruk, dock tror jag att denna är strax väster om Furuvik och kommer från Trösken där jag förövrigt åkt skridsko vid några tillfällen.
/Micke

Om det är väster om Furuvik

så är det gamla E4:an mot Skutskär dvs väg 76 numera. Kollar på Eniros utsiktsbilder men här är det bara ett rör på den vattenledningen.

Thure

Kan det vara

rören under E4 från Spångholmsdammen i Hamrångeån som kanske försörjer Norrsundets pappersbruk eller är det bara till en kraftstation?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips