Gissa leden

Gränsstaden mellan Briancon och Sestriere heter väl Claviere på italienska sidan, och Montgenevre på den franska. Gissar att det var där du var och lunchade :)
Fin skidåkning i Claviere, men vad det finns för klättring har jag ingen aning om.
 
Nu börjar vi närma oss tror jag!

Jag gissar på Vallée Etroite, med lunch i Bardonecchia. Möjligtvis skulle den nedre klippan kunna vara Croz del Rifugio, och chosshögen skulle kunna vara Tour Germaine (som jag för övrigt har funderat flera gånger på att svänga förbi när jag har varit i krokarna. Den enda leden som finns i min bok beskrivs som "bien équipée"...)
 
Jag gissar på Vallée Etroite, med lunch i Bardonecchia. Möjligtvis skulle den nedre klippan kunna vara Croz del Rifugio, och chosshögen skulle kunna vara Tour Germaine (som jag för övrigt har funderat flera gånger på att svänga förbi när jag har varit i krokarna. Den enda leden som finns i min bok beskrivs som "bien équipée"...)
Japp, helt rätt, även vad det gäller lunchen. Minns ej namnet på leden som gick på Tour Germaine, men i vår bok fanns också bara en.

Inte den bästa klättringen på vår semester, men ett trevligt område som lämpar sig väl för liten husbil eller tält.
 
Yey!

Leden på "chosshögen" i min bok beskrivs som välbultad, så det är nog inte samma led :).

Då bidrar jag med en liten bild. Som synes är det en lite udda situation att befinna sig i, så om man har gjort leden lär man nog känna igen sig. Ganska svårgissat kanske men gissa på bara så kommer det ledtrådar!
 

Bilagor

  • IMAG0129.jpg
    IMAG0129.jpg
    112.4 KB · Visningar: 500
Herregud, det såg trångt ut. Jag har så många gissningar på leder det skulle kunna vara att jag inte vet var jag ska börja, dock säger reglerna att jag bara får gissa på en i taget, så jag får fundera noga på en lämplig gissning. Jag känner igen känslan, men inte själva leden, så jag gissar på en led jag inte har gjort. Nelds kamin? Uppkallad efter kaminmästaren Anders Neld .
 
Herregud, det såg trångt ut. Jag har så många gissningar på leder det skulle kunna vara att jag inte vet var jag ska börja, dock säger reglerna att jag bara får gissa på en i taget, så jag får fundera noga på en lämplig gissning. Jag känner igen känslan, men inte själva leden, så jag gissar på en led jag inte har gjort. Nelds kamin? Uppkallad efter kaminmästaren Anders Neld .

Det är faktiskt en regelrätt tunnel jag bökar mig upp i. Andra replängden av femton.
 
Gissar på en tur jag gjorde första gången jag var i alperna. Tror att den hette Boells led,med Berthés insteg, på Auguille Dibona. Vi gjorde ävenen variant högre upp på leden, Stofers Kannelurer.
 
Gissar på en tur jag gjorde första gången jag var i alperna. Tror att den hette Boells led,med Berthés insteg, på Auguille Dibona. Vi gjorde ävenen variant högre upp på leden, Stofers Kannelurer.

Helt korrekt! Den kombinationen du beskriver refereras ofta till som "face sud classic", och det var precis den vi gjorde för ett par veckor sedan. 15 repor, utrustade med totalt runt fem bultar och 15 rostiga pitonger. Vi gjorde dock en variant med två repor på leden Sept d'un coup, som bjöd på spektakulär och exponerad areteklättring. Leden bjuder på oväntat utmanande såväl route finding som klättring, vilket i vårt fall ledde till urtoppning i skymningen och sedermera nattnavigering tillbaks till hyttan via normalvägen på baksidan. Givetvis i kombination med magsjuka och en ordentlig förkylning.

Ett ståtligt berg. Rekommenderas.
 

Bilagor

  • IMG_3183.jpg
    IMG_3183.jpg
    131.5 KB · Visningar: 460
EKG eller Påskliljan på Trollevägga. Svårt att se vilken variant då dom går i varandra.

Kan för övrigt meddela att en del leder på berget har rensats fram av en uttråkad mig under sommaren för att ha någonstans att clogga lite. Fler leder kommer nog att rensas fram vad det lider.
 
Helt korrekt! Den kombinationen du beskriver refereras ofta till som "face sud classic", och det var precis den vi gjorde för ett par veckor sedan. 15 repor, utrustade med totalt runt fem bultar och 15 rostiga pitonger. Vi gjorde dock en variant med två repor på leden Sept d'un coup, som bjöd på spektakulär och exponerad areteklättring. Leden bjuder på oväntat utmanande såväl route finding som klättring, vilket i vårt fall ledde till urtoppning i skymningen och sedermera nattnavigering tillbaks till hyttan via normalvägen på baksidan. Givetvis i kombination med magsjuka och en ordentlig förkylning.

Ett ståtligt berg. Rekommenderas.

Ser kul ut! Det berget vill jag klättra
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.