Gissa bilder i Gävleborgs län

Jag slänger in en gissning på att bilden är tagen i Jäderfors, och att vattendraget som rinner i sänkan alltså är Jädraån.
Pär

avslLM

Avstängd
Jag tror det kan vara Voxnan som är vattendraget om bilden är tagen vid Sörbo (N61.3176° E16.2230°).

---

Jag känner mig rätt säker på att jag har rätt, så jag lägger ut en ny bild.
xx06.jpg

Senast ändrad:
Platsen för fotot är rätt!
Vattendraget är Anneforsån, c:a 2 km innan det rinner ut i Voxnan, som sedemera rinner ut i Ljusnan.
Den här bilden tål att tänka på...
Calle

Drar till med en gissning att du stått vid gravfältet på Ön, c:a N60.364563° E17.022702°, och plåtat mot en kåk i Flösta.
Calle

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

avslLM

Avstängd
Dalkarlsbo är rätt. Jag behövde dock inte pulsa ut i snön till Hasselön utan höll mig på bron för att plåta båda bilderna.

Att det är ett teleobjektiv som använts framgår av exif-data i filen. En brännvidd på 300 mm (ger ett utsnitt motsvarande 450 mm på en APS-C sensor) trycker ihop motivet rätt ordentligt.

avslLM

Avstängd
Sett till miljön skulle bilden kunna vara tagen i Trolldalen, Växbo (N61.4087° E16.5578°, riktning västerut).

Det som talar emot är den öppna vattenytan, den dammen bör frysa tidigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips