Gissa bilder i Gävleborgs län

Jag slänger in en gissning på att bilden är tagen i Jäderfors, och att vattendraget som rinner i sänkan alltså är Jädraån.
Pär

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tror det kan vara Voxnan som är vattendraget om bilden är tagen vid Sörbo (N61.3176° E16.2230°).

---

Jag känner mig rätt säker på att jag har rätt, så jag lägger ut en ny bild.
xx06.jpg

Senast ändrad:
Platsen för fotot är rätt!
Vattendraget är Anneforsån, c:a 2 km innan det rinner ut i Voxnan, som sedemera rinner ut i Ljusnan.
Den här bilden tål att tänka på...
Calle

Drar till med en gissning att du stått vid gravfältet på Ön, c:a N60.364563° E17.022702°, och plåtat mot en kåk i Flösta.
Calle

Dalkarlsbo är rätt. Jag behövde dock inte pulsa ut i snön till Hasselön utan höll mig på bron för att plåta båda bilderna.

Att det är ett teleobjektiv som använts framgår av exif-data i filen. En brännvidd på 300 mm (ger ett utsnitt motsvarande 450 mm på en APS-C sensor) trycker ihop motivet rätt ordentligt.

Sett till miljön skulle bilden kunna vara tagen i Trolldalen, Växbo (N61.4087° E16.5578°, riktning västerut).

Det som talar emot är den öppna vattenytan, den dammen bör frysa tidigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips