Gissa bilder i Gävleborgs län

Jag kan lägga till lite information...
Calle

Bilagor

• IMGG_2.jpg
    IMGG_2.jpg
    46.9 KB · Visningar: 235

avslLM

Avslutat
Jag passerade där i somras, åtminstone minns jag en liknande klockstapel vid Undersviks kyrka. Vägen som syns i de två föregående bilderna bör vara den som leder ner till kyrkogården och ruinen.

Kåken i första bilden bör ligga vid N61.605870° E16.325069°

avslLM

Avslutat
Jag tror inte det varit något vatten alls vid platsen för förra bilden. I samma nivå (men c:a100 meter därifrån) som jag stod och fotade den bilden ligger denna byggnad.

x103_2.jpg

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

avslLM

Avslutat
Okej, de två första bilderna kanske inte gjorde någon särskilt klok. Men om man klättrar in genom fönstret mitt i föregående bild kan man se att byggnaden använts som verkstad.

x103_3.jpg

Jag väntar till den fjärde bilden, den här var svår. Fundamentet verkar vara ämnat för något större än nuvarande bron och "verkstaden" ser ut att ha varit en såg. Men det leder ingenstans än så länge...
Calle

avslLM

Avslutat
Jodå, det har legat en såg på platsen. De övergivna prylarna har med råvarutillförsel och transport av färdiga produkter att göra.

Inte Vittersjö alltså

Edit: Sågen lades ned kring första världskriget. Övrig verksamhet pågick till in på 1970-talet.

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.