Gissa bilder i Gävleborgs län

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag gör ett försök. Jag tror du har tagit bilden från en plats på Orsjön strax utanför Simeå, och i NNV riktning. Knallen i mitten av bilden bör då vara Notåsen.

Rätt. Det är taget utanför Simeå, fast i NNO riktning. Kullerberget och Notåsen i mitten av bilden.
Johan var aningen för långt norrut i sin gissning.
Calle

Det var ju skamligt, att man som gammal orienterare skriver fel väderstreck när det var NNO jag menade :)

Sitt där och skäms :)

Eftersom jag trodde den förra var svår frestar jag med en som jag tror är ännu svårare. Vart är bilderna tagna?
Calle

Bilagor

• PICT0036.jpg
    PICT0036.jpg
    52.1 KB · Visningar: 253
  • PICT0040.jpg
    PICT0040.jpg
    102 KB · Visningar: 255
Det var inte snälla bilder...

Vad jag kan tolka ur dem är att bilderna är tagna i en högt belägen skogsby. I och med att du kan ha varit i närheten tidigare så är min första gissning att bilderna är tagna ungefär i ostlig riktning från Hästberg knappt 4 km NV om Fluren.

Jag kan dock inte hitta någon matchande bild på nätet, inte heller ger flygbilderna i hitta.se nånting, och jag har aldrig varit i närheten själv, så det är en vild chansning.

Inte snälla bilder alls och jag vet att det är dåliga bilder på Hitta m.fl. över området, så där finns inte mycket att hämta. Men resonemanget var bra, att det var en högt belägen skogsby, men inte riktigt så högt belägen som Hästberg. På de höjderna snöade det idag.
En bild till, som heller inte är snäll...
Calle

Bilagor

• PICT0034.jpg
    PICT0034.jpg
    69.6 KB · Visningar: 279
En ledtråd är att platsen ligger bra precis 100 m lägre än Hästberg.
Calle

Bilagor

• PICT0041.jpg
    PICT0041.jpg
    45.1 KB · Visningar: 275
  • PICT0039.jpg
    PICT0039.jpg
    85.4 KB · Visningar: 286

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar