Gissa bilder i Gävleborgs län

Ensjölokarna

Magnifik bild! Det måste vara Ensjölokarna, som är den finaste skog jag känner till i länet. De som inte besökt den än måste göra ett besök. http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/amnen/Naturvard/skyddadnatur/Naturreservat/ljusdal/Ensjolokarna/Beskrivning.htm

Jag frestar med en annan bildgåta. Det jag vill ha svar på är en väg, det räcker med vart den börjar och vart den slutar (på ett ungefär, det är svårt nog).
Vi har varit i närheten av den ena änden på vägen tidigare i den här tråden.
Calle
 

Bilagor

  • IMGV_1.jpg
    IMGV_1.jpg
    103.4 KB · Visningar: 360
  • IMGV_2.jpg
    IMGV_2.jpg
    102.7 KB · Visningar: 348
Visst är det Ensjölokarnas naturreservat. Det var ovanligt mycket vatten i tjärnen när jag var där och plåtade. Första gången jag var där för några år sedan kunde jag gå ut ända till den sista mosskanten (det som ser ut som en vassrugge mitt i bilden)) och titta rakt ner i flera meter kristallklart vatten. Och skogen runtomkring är som sagt sevärd.

Din skylt och stenbumling får ingen klocka att ringa. Jag har semester i morgon och har tid att fundera då.
 
Dags för en ledtråd och chansen att skåda lite närmare på stenen.
...och det är en skogsbilväg.
Calle
 

Bilagor

  • IMGV_3.jpg
    IMGV_3.jpg
    89 KB · Visningar: 356
Då är mitt bästa alternativ vägen som går från Nor (där ångsågen ligger) och fram till Öratjärnen c:a 5 km österut. På topokartan finns det en minnessten vid tjärnen och det antar jag är bumlingen du fotat.
 
Det var ett bra alternativ eftersom det är rätt.
Sista ledtråden, eller "slutstenen", finns i andra ändan av vägen.
Calle
 

Bilagor

  • IMGV_4.jpg
    IMGV_4.jpg
    133.1 KB · Visningar: 298
Ledtråd

Platsen kan räknas in i kategorin "Brukslämningar i Gävleborg" då den har med råvaruförsörjning att göra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.