Gissa bilder i Gävleborgs län

avslLM

Avstängd
Järnvägen var i drift endast mellan 1908 och 1932. Byn är nu en gång per år mötesplats för veteranbilsfantaster.

avslLM

Avstängd
Visst är det Lobonäs! Byn ligger längs vägen mellan Voxna och Los. Loån rinner förbi precis väster om byn, och den lilla ån innehåller många roliga avsnitt för paddling, vilket ju föralldel Voxnan gör också. Båda vattendragen har utnyttjats för kanotetapper på tävlingen Kanot & Hoj.

avslLM

Avstängd
Dags för nästa bild. Den här gången lär det bli lättare igen.

t039.jpg

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

avslLM

Avstängd
Tredje raka Thure!

Varje gång man passerar Oslättfors och ser kyrkan undrar man när den kommer att sjunka i Testeboån.

Nästa är medelsvår.

t040.jpg

avslLM

Avstängd
Nu är du svårstoppad Thure. Jag undrar dock om inte nästa bild tar litet längre tid.

t041.jpg

Inga ledtrådar till att börja med.

Då tror jag att vi hamnat i närheten av Bellsåsen igen, vid Gustavsfors strax väster om Hällbo. "Olles stuga" tillhörde Olle Svensson, icke obekant diktare om man är från trakten.

avslLM

Avstängd
Hrmmpf.. Nu förstörde du min nästa ledtråd "Olle har en sak gemensamt, förutom förnamnet, med konstnären Olle Olsson Hagalund".

Den gick fort, trots att den var svår. Men här kommer en ännu svårare (hoppas jag).

#42 - svårighetsgrad 5
t042.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips