Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa bilder i Gävleborgs län
- Trådstartare avslLM
- Start datum
Lägger in en bild till som ledtråd. Det rör sig inte om en vik utan en gammal vattenled. Bron som skymtas i bilden ligger här bakom oss.
Micke
ändring: Missade att Tobbe svarat rätt. Vattenleden är gammal men restaurerad och breddad sedan några år tillbaka.
Beträffande grottorna då så gissar jag på grottorna vid Hölick, mest för att du varit på Hornslandet med tidigare bilder.
Micke
Senast ändrad:
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
avslLM
Avslutat
Jodå, det är urbergsgrottan vid Hölick, näst längsta grottan av det slaget i Sverige (och Europa?) efter Bodagrottorna. Upptäckt så sent som 1980 och sedan dess utforskad av Alf Sidén, samme person som kartlagt Bodagrottorna.
Det såg trångt ut att ta sig ner med kameraväska och bilringar, så jag stannade uppe vid ingången.
Nästa bild, #30
Den platsen väcker minnen...
Det såg trångt ut att ta sig ner med kameraväska och bilringar, så jag stannade uppe vid ingången.
Nästa bild, #30
Den platsen väcker minnen...
Lite klurig. Ett värdshus i en relativt ny byggnad, fast det har växt upp en del ogräs så det ser inte ut att vara några långa köer dit...
...får en känsla av att det ligger vid någon väg som ersatts av en nyare, t.ex. nåt E4-avsnitt. Jag gissar på Lindefallet eftersom det var så länge sedan jag åkte förbi där så att jag glömt hur det såg ut.
...får en känsla av att det ligger vid någon väg som ersatts av en nyare, t.ex. nåt E4-avsnitt. Jag gissar på Lindefallet eftersom det var så länge sedan jag åkte förbi där så att jag glömt hur det såg ut.
avslLM
Avslutat
Jovisst är det Linde värdshus i Lindefallet. Stället dog väl i princip omedelbart efter att nya motorvägen mellan Söderhamn och Enånger öppnades. Nu tycks det användas som ett slags bystuga, och det såg ut som man hade dukat för en bingokväll därinne. De falska spröjsen ramlar av fönstren, men förfallet har i övrigt inte gått särskilt långt ännu.
Aktuellt
ANNONS
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Linde Värdshus...
Kul att se den bilden , tyvärr som det är skrivit är det lite mer "förfallet" än tidigare. Annars var det ett fint ställe då det var i bruk
)
Kul att se den bilden , tyvärr som det är skrivit är det lite mer "förfallet" än tidigare. Annars var det ett fint ställe då det var i bruk
avslLM
Avslutat
Du ser, jag irrar runt i Gästrikland också. 
För den som inte varit där: Stugan ligger mellan Storvik och Hofors norr om riks-80. Var tidigare en skidstuga i Friluftsfrämjandets regi, men de hade i slutet av 1990-talet inte råd att ha anläggningen kvar, så den såldes till privata ägare. Vad den används till nu vet jag inte.
För den som inte varit där: Stugan ligger mellan Storvik och Hofors norr om riks-80. Var tidigare en skidstuga i Friluftsfrämjandets regi, men de hade i slutet av 1990-talet inte råd att ha anläggningen kvar, så den såldes till privata ägare. Vad den används till nu vet jag inte.
Pilkalampinoppi
#32 är taget inifrån tornet på Pilkalampinoppi, ett välkänt landmärke för den som varit i Orsa finnmark, i den del som tillhör Gävleborgs län.
Nu kontrar jag med en som jag tror kan klassas som svårighetsgrad 5. Jag letar namnet på en sjö och för lite pluspoäng en vik. Det är två bilder, en översikt och en tagen nere vid viken. Ledtråden är att på bergen som syns rakt fram i översiktsbilden finns planer på en vindkraftspark.
#32 är taget inifrån tornet på Pilkalampinoppi, ett välkänt landmärke för den som varit i Orsa finnmark, i den del som tillhör Gävleborgs län.
Nu kontrar jag med en som jag tror kan klassas som svårighetsgrad 5. Jag letar namnet på en sjö och för lite pluspoäng en vik. Det är två bilder, en översikt och en tagen nere vid viken. Ledtråden är att på bergen som syns rakt fram i översiktsbilden finns planer på en vindkraftspark.
Bilagor
avslLM
Avslutat
Jodå, det är Pilkalampinoppi. Den som inte har varit där kan få litet fler bilder.
Jag kan bjussa på en panoramabild också:
http://www.djuvfeldt.se/img/quiz2/t032c.jpg
Dags att fundera på Calles bilder...
Jag kan bjussa på en panoramabild också:
http://www.djuvfeldt.se/img/quiz2/t032c.jpg
Dags att fundera på Calles bilder...
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 3 K
- Svar