Gissa bilder i Gävleborgs län

Då försöker jag med att stolparna finns vid Storsjön längs vägen mellan Sandviken och Årsunda, strax norr om Bångs

Micke
 
Helt rätt Micke. Jag trodde päeng skulle hinna före, men men...

En ny plats (#9) med tre bilder på en gång

Platsen är var denna byggnad är belägen (någon som vet vad det är förresten?)
t009.jpg


Inte så långt upp i backen ligger denna praktfulla byggnad
t009b.jpg


I viken intill ligger dessa förtöjda
t009c.jpg
 
Snabbt och rätt, Calle. Den översta byggnaden är tydligen en kolugn, ett slags industriversion av kolmila. Det stod två stycken likadana på platsen tidigare, men av den andra återstår bara små högar. Masugnen byggdes tydligen så sent som vid förra sekelskiftet, därav det fina skicket.

Ni märker att jag har en viss svaghet för gamla brukslämningar, och oroa er inte, det kommer mer sånt.

Nästa bild är antingen svår eller plättlätt, beroende på om man varit i närheten eller inte.

#10
t010.jpg
 
Ser ut som Kungsholmen strax söder om Segersta, kurs/konferensgård som drivs av ett känt skidåkarpar. Men bron känner inte jag igen men det är några år sen jag var där.....


Micke
 
Gryttjen

Micke och jag är på G idag.
Ser ut som Gryttjen mellan Ljusdal och Delsbo, eller "Grycken" som mina grannar säger och som har stuga där.
 
Sitter ni båda och har långtråkigt på jobbet?

Gryttjen är i alla fall rätt.

#12. Det här tar ni direkt, men vad heter konstnären?
t012.jpg
 
Ingo Vetter är rätt.

För den som inte sett skapelsen förr kan meddelas att den kallas "Priapos trädgård" och utgör utsmyckning i rondellen där riksväg 80 lämnar Gävle. Begreppet "rondellhund" i en ny tappning i form av en rosa valp, huva...

Vi får se hur fort det går att knäcka nästa...

#13
t013.jpg
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.