Gissa bilder i Gävleborgs län

Wij valsverk är rätt. Man passerar där på väg till Wij trädgårdar om man följer vägvisning från Sandviken.

Nästa plats (#7) blir en aning svårare, men ni får tre bilder från samma ställe.

Exteriör
t007.jpg


Interiör
t007b.jpg


Den som vill studera maskineriet i detalj kan ladda hem en större version:
http://www.djuvfeldt.se/img/quiz2/t007b_s.jpg

Och den tredje som visar litet rester från produktionen
t007c.jpg
 
Men det rör sig om sten ändå. Kan det röra sig om en anordning för att göra takplattor av sten, skiffer kanske...

Micke
 
Visst är det en form av skiffer som bearbetas, men den färdiga produkten är betydligt mindre än takplattor, och användningsområdet ett helt annat.
 
Losbrynet?

Hej Tobbe!

Klurig fråga men jag känner doften av Hälsingland och det enda brynet jag känner till är Losbrynet och det tillverkas strax utanför Los, i Ryggskog. Har inte sett sågen själv, men varit till Los gruva där dom säljer dessa brynen som souvenirer.

Calle Z
 
Visst är det losbrynen som tillverkas på platsen. Jag ger dig rätt för svaret Calle, även om själva sågen ligger knappt 5 km norr om Los och inte i Ryggskog.

Nästa bild är nog enklare för den som färdats längs denna väg
t008.jpg
 
Först, en komplimang för bildserien Tobbe, bra bilder kul text...

Sedan, kan vi få en mer exakt plats för brynsågen?

Och slutligen en skott från höften på sista bilden. Jag tror den är tagen någonstans längs vägen mellan
Jädraås och Tallås. I min minnesbild finns den typen av ledningsstolpe där.....


Micke
 
Brynsågen ligger vid N6849800 E509455 (SWEREF99 TM).

Angående stolpen så ligger den längre söderut. Att ledningen är avvecklad för länge sedan är ju uppenbart, men anledningen till att den, plus ett par stolpar till, fått stå kvar är oklart för mig. Jag har någon gång hört att den har ett industrihistoriskt värde, men kan inte komma på vilket.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.