Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar?
Nu fick jag upp hoppet lite. Jo springa kan jag, det är mer snabba ryck och vändningar samt extra belastning som mina knän inte klarar av. Men jag kan ju prova jobba på det själv och se hur mycket de tål och hur mycket jag kan stärka dem. Har du något hum om hur mycket de ska kunna "klara av"?
Om du vill kan jag sätta dig i kontakt med en kamrat som just genomfört GMU i Boden och säkert kan berätta mer i detalj vad de utsattes för där. Själv gjorde jag lumpen för tjugo år sedan, hade vissa problem med knäna under första delen av officersutbildningen, men arbetar numera på stab och är ute i terrängen så mycket eller lite som jag vill (egentligen för lite). Det går också att byta förband/tjänst efter att man väl blivit anställd...
Alla tjänster i Försvarsmakten kräver inte att man kan bära sin egen vikt i tio mil under ett dygn... Om det vore så skulle vi varken ha en flotta eller ett flygvapen utan bara en armé. ;-) Som till exempel signalist vid I19 i Boden ställs det ju inte samma krav som för en fallskärmsjägare vid K3 i Karlsborg.
Det du måste klara viktmässigt som rekryt är (om jag inte minns helt fel eller det är ändrat) att kunna släpa dig runt en bana på 2000m (11.30 min) med stridsutrustning - fältuniform, hjälm, stridssele, vapen och splitterväst (ca 20kg).
Allt från att vara arbetsledare vid avverkningar, ställa upp skogsbruksplaner, kontrollera nyplanenteringar, sitta vid skrivbordet och bestämma skogsvårdspolicy, forskning...
Känner lite folk som gått den här utbildningen, och jag måste säga att jag är lite avis för att jag missade att den fanns när det begav sig.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar