Genom hela Sverige, Treriksröset-Smygehuk! (Rekordförsök?)

Stort projekt på gång... Tänker vandra genom hela Sverige, treriksröset-smygehuk. Jag har planerat en del själv och kommer även planera och förbereda mycket till men tänkte det vore bra med lite andra friluftmänniskors tips :), om t.ex. saker jag kanske förbisett eller glömt av helt.

Varför gör jag det: Uträtta något relativt stort (kunna känna på dödsbädden att man fått nåt gjort :) ), både kroppsligt och själsligt. Kunna växa som person. Ändra på mitt liv (fastnat i vardagen). Se Sverige. Träffa människor (även om en stooor del går genom vildmark). Påverkas. Bland annat.

Har funderat mycket på (t.o.m ansökt om rekordförsök till Guinness huvudkontor i London) om man skulle öppna upp något sorts rekord för denna sträcka (treriksröset-smygehuk), men pendlar mellan den tanken och om det hade "förstört" tjusningen lite med hela grejen och det jag skrev ovan om varför. Då kanske man/jag fokuserar för mkt på att man ska gå det så mkt och inte hinner njuta. Fast o andra sidan så handlar vad man ser väldigt mycket om vägvalet, inte som att man lär svischa förbi alla vackra naturreservat o sånt. Så har även tänkt lite att om man planerar vägvalet in i minsta detalj så kan man ändå se och uppleva mycket på samma gång som man har tillräcklig koll på vägval så att man kan hålla farten relativt hög i förhållande till upplevelser. Vad säger friluftsSverige om att öppna upp för ett rekord för att vandra genom Sverige (utan följebil)? Då får en del av utmaningen vara vägval (menar inte väg som i asfalterad väg, utan sträcka som fötterna har vandrat), så man sätter inte nån fast sträcka liksom.. Förslag om detta skulle vara aktuellt... Sätter gärna förstatiden ;). Vet att några gjort detta innan men tycker inte det finns någon vidare information tillgänglig om detta just nu, rätta mig gärna om jag har fel...
 
Jo, jag skulle nog också starta från söder. På så sätt kan du starta ganska tidigt på våren. Ska du börja norrifrån så måste du vänta till slutet av juni för att det ska vara möjligt (lär ändå vara kvar en del snö). Till mitten av september går det att hålla på om du slutar i norr.

Rekord tror jag inte så mycket på eftersom det finns så många olika möjligheter till sträckningar.

Lycka till i alla fall!
 
Angående sträckningen, man kan väl gå hur man vill? Det är ju start och mål som är det viktiga. Många tävlingar fungerar så. Jfr t ex Paddllarna blå band eller diverse seglingstävlingar.Sen kan man ju om man vill krångla till det hitta på hållpunkter och mystiska regler för att försöket ska räknas.

Men jag skulle också skippa tävlingsmomentet om jag tog mig för att gå så långt. Stress och naturupplevelser hör inte ihop för mig.

Lycka till hur det än blir!

//Anders
 
Det hade väl vart lite kul om vi i Sverige hade ett rekord till fots på den sträckan? Även om man själv inte är intresserad av att göra sig ett försök på det så så borde man väl kunna tycka att det hade vart lite intressant o följa m.m.
Det finns ju för cykel och då är det inga komplikationer med vilken sträcka man har tagit o så (så vitt jag vet), det är ju en del av utmaningen också, att välja "rätt" väg. För en del kan jag verkligen tänka mig att det blir en del av upplevelsen också, ett rekordförsök. Är ju inte som att det enda man går o tänker på hela tiden när man vandrar är att man skynda sig hela tiden. Har man valt att gå den sträckan så lär man ju inte enbart göra det för ett rekordförsök på ca 3 månader, då kan man ju se det som en positiv extragrej man får på köpet, typ: Går det så går det, inte mer med det. Så tror inte stressen blir nåt problem så sätt.
Angående att börja i Söder har jag också funderat en hel del på och tankegången går lite såhär: Att norr tror jag är svårast att vandra i både psykiskt och fysiskt för att det kan vara så långt mellan varje människa och proviantinhandling m.m. (men samtidigt så om man planerar riktigt bra så kan man nog lösa det ändå, kanske) och eftersom man är tröttast mot slutet så är det bra att ha avklarat den svåraste biten när man har som mest energi både psykiskt och fysiskt.
 
Har du tänkt gå på vandringsleder? T.ex följa Nordkalottleden från Treriksröset till Abisko, sedan Kungsleden vidare till Hemavan.
Ska du gå den sträckan ska du räkna med att inte kunna starta din vandring förrän efter midsommar.

/Ulf
 
Japp där har jag tänkt gå bland annat. Och om jag börjar i norr så räknar jag inte med att börja innan midsommar. Börjar när snön börjar försvinna typ :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
hemmmeder 470 km genom södra Sverige. Vandringsleder 0
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
Still Alive Vintertur genom bl.a. Muddus Vandringsleder 4
dako Rösad led genom Skarsfjällen Vandringsleder 3
zzeezz Genom Sverige på väg? Vandringsleder 33
NatureIsFreedom Långvandring genom Sverige Vandringsleder 21
olan8215 Vandring genom Sverige Vandringsleder 12
sajberjohan Vandra genom Sverige Vandringsleder 59
Jock Scott vandra genom sverige Vandringsleder 3
veni Hela Bergslagsleden Vandringsleder 23
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
zzeezz Hela Sörmlandsleden rakt av. Vandringsleder 1
Nyman Att vandra hela bruksleden Vandringsleder 4
Crilloan Kort tur i mars/april mellersta och södra Sverige Vandringsleder 0
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
JEK91 Letar efter vandringledtips i Södra Sverige med chans för mosippa Vandringsleder 0
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
G E Finnskogleden mellan Norge och Sverige Vandringsleder 3
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
Askel Finnskogsleden Sverige/Norge? Vandringsleder 3
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Hikerdude Helgvandring södra sverige, fre-sön, bra tips? Vandringsleder 2
greenjuice Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige Vandringsleder 4
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
cbs Fina berg/klippor/höjder (ej fjäll) i Sverige? Vandringsleder 14
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Hult87 Förslag på lämplig plats för dagsutflykter från camp i Sverige/Norge Vandringsleder 4
magnus28 Tips på vandring i södra sverige Vandringsleder 2
da_flower Fin o trevlig vandring i södra sverige Vandringsleder 7
vandrarmårten 3 dagar i södra/mellersta sverige? Vandringsleder 9
Ainon Vandring danmark/södra sverige i natur Vandringsleder 2
henrik.lasson Vandring i mellan Sverige Vandringsleder 0
Lämmeldoft Relativt orörda stora skogar i Sverige? Vandringsleder 7
Karpaterna.se Tips på vandring i södra Sverige Vandringsleder 3
jan vimme Sverige på langs Vandringsleder 9
petmeu Europaled i Sverige Vandringsleder 0
Zeeker Vandringsled med fiskemöjlighet i södra Sverige. Vandringsleder 2
Markus_ Vandringsleder i Sverige Vandringsleder 5
mnd Långvandrare i Sverige Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.