Rösad led genom Skarsfjällen

Jag har vid några tillfällen tangerat en rösad led genom Skarsfjällen. Jag gissar att den går förbi Klinken väster om Ramundberget, för jag har stött på rösningen i syd-nordlig riktning väster om Svaletjakke vindskydd. Där går den mellan Veaketjahke och Mittåstötarna. Sen går den öster om Skarsfjället och rundar Bullfjället, går vidare norr om Gråvålsjön och vidare i riktning mot Skarvdörren?

Precis som man kan läsa i länken, så är det lite märkligt med en led som inte har någon stig. http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=633622&postcount=5

Jag har hört en muntlig uppgift på att det är norska entusiaster som har rösat leden som en del i ett nätverk av pilgrimsleder till Trondheim.

Om nån har mer info, gärna kartlänkar osv, så får ni gärna skriva om leden!
 
Jag har vid några tillfällen tangerat en rösad led genom Skarsfjällen. Jag gissar att den går förbi Klinken väster om Ramundberget, för jag har stött på rösningen i syd-nordlig riktning väster om Svaletjakke vindskydd. Där går den mellan Veaketjahke och Mittåstötarna. Sen går den öster om Skarsfjället och rundar Bullfjället, går vidare norr om Gråvålsjön och vidare i riktning mot Skarvdörren?

Precis som man kan läsa i länken, så är det lite märkligt med en led som inte har någon stig. http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=633622&postcount=5

Jag har hört en muntlig uppgift på att det är norska entusiaster som har rösat leden som en del i ett nätverk av pilgrimsleder till Trondheim.

Om nån har mer info, gärna kartlänkar osv, så får ni gärna skriva om leden!

Det måste vara Romboleden du har hittat! Det är en gammal pilgrimsled som går mellan Köping och Trondheim. Efter Ramundsberget ska den gå via Biskopsån till Skarvdörrspasset. Det stämmer med vad du nämner. Jag hittar ingen bra karta tyvärr, men googla på romboleden så finns det en del info och många enklare kartor.
 
Tack för svaret. Jag har surfat runt på lite olika sidor, men inte hittat så mycket matnyttigt. Som du skriver så är det ganska översiktliga kartor, och den info jag hittar om pilgrimslederna är också ganska kortfattad, mest av typen: vilka platser som leden passerar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
camm1982 Böljande, långa siktlinjer, havsnära- vilken led? Vandringsleder 7
Stig B. Led med barn Vandringsleder 2
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Monika.knv Enafors-Silverfallet-Handöl led Vandringsleder 0
carl-fredrik Hallandsleden i April, 2 etapper Vandringsleder 0
statemachine Ny led färdigställd Kilsbergsstugan-Gårdsjötorp Vandringsleder 4
Adelanteeee Tips om led för fjällvandring i mindre kalla ställen under vintertid Vandringsleder 10
peamwd Panorama 360º för vandringsleder Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Zandra Bra led i Östergötland/Sörmland? Vandringsleder 1
Kristina&Neo Led med stigning? Träning inför årets fjällvandring Vandringsleder 14
tamino Malmens Led? Vandringsleder 1
MickeOlle Ny led i Bohuslän Vandringsleder 29
larrebar led lämplig för 4 dagar i november Vandringsleder 5
hemmmeder 470 km genom södra Sverige. Vandringsleder 0
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
Still Alive Vintertur genom bl.a. Muddus Vandringsleder 4
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Samir_k87 Genom hela Sverige, Treriksröset-Smygehuk! (Rekordförsök?) Vandringsleder 7
zzeezz Genom Sverige på väg? Vandringsleder 33
NatureIsFreedom Långvandring genom Sverige Vandringsleder 21
olan8215 Vandring genom Sverige Vandringsleder 12
sajberjohan Vandra genom Sverige Vandringsleder 59
Jock Scott vandra genom sverige Vandringsleder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...