Genom Sverige på väg?

Jag läste tråden om att vandra genom sverige på vandringsleder.

Jag måste säga att jag blev nyfiken på att vandra Sträckan Smygehuk Treriksröset i ett sträck.

Så här funderar jag lite på hur något sånt här skulle kunna bli möjligt.

Fördelen med att vandra på väg:

  • Kortare sträcka än att gå på led:
  • Mindre packning, lättare att ofta fylla på mat och dricka.
  • Man kan köra sträckan med bil i förväg lägga upp någon depå på ett vandrarhem eller dyl.
Nackdelen med att vandra på väg:
  • Hitta rätt väg där man kan gå.
  • Sliter bra på ben och knä.
Poängen/svårigheten är väl att kunna ladda om efter varje dags vandring så man börjar på noll varje morgon.

Lyckas man med detta så ska det väl gå att gå 4 mil om dagen. Vilket verkar vara en lagom sträcka.

Pasta till varje mål hjälper väl till.
Proteinpulver behövs nog för att inte bryta ner alla muskler.
 
knappast?

Knappast möjligt innebär det att det skulle vara omöjligt?

Jag tror på fullt allvar att man skulle kunna återhämta sig helt varje dag.
Givetvis måste man ta sig vilodagar då och då.

Ser man till att få i sig lika mycket som man förbränner +lite extra ska det väl gå eller?

zzeezz

Det är inget problem att gå 40 km på ett dygn, men under en längre tid gå "ett maraton"per dag är knappast rimligt.

De här två går ju Ystad-Haparanda, längs vägar vad jag förstår

http://blogg.aftonbladet.se/29968/
 
Inget är omöjligt

Om man bara är vältränad och kroppen håller så är det nog inte omöjligt att gå 4 mil per dag. Med en eller två vilodagar per vecka så låter det genomförbart.

Fördelen med att gå längs bebodda vägar är ju möjligheten till proviantering längs vägen vilket minskar packvikten.

Det jag tror är svårast med en sån vandring är nog att få kroppen att hålla samt den mentala biten. Om man ska gå så långt helt själv kan det nog vara svårt att peppa sig själv varje dag.

Kanske har du några vänner som kan följa dig vissa sträckor?
Det skulle säkert göra det lättare att genomföra.
 
Medhåll

Tror du har helt rätt.
Det svåraste kommer garanterat bli den mentala biten.

Om man har gästvandrare som gör sällskap olika sträckor så kan det hjälpa till.
Kanske man ska göra så att man har gästvandrare som man inte träffat förr så går man en bit pratar och lär känna varandra och på så sätt blir det en del intressanta nya möten.

Packvikten behöver inte vara så tung alls om man fyller på varannan dag tex.

MVH
zzeezz




Om man bara är vältränad och kroppen håller så är det nog inte omöjligt att gå 4 mil per dag. Med en eller två vilodagar per vecka så låter det genomförbart.

Fördelen med att gå längs bebodda vägar är ju möjligheten till proviantering längs vägen vilket minskar packvikten.

Det jag tror är svårast med en sån vandring är nog att få kroppen att hålla samt den mentala biten. Om man ska gå så långt helt själv kan det nog vara svårt att peppa sig själv varje dag.

Kanske har du några vänner som kan följa dig vissa sträckor?
Det skulle säkert göra det lättare att genomföra.
 
Lyxvandring

För det första undrar jag verkligen om de vandrar hela vägen.
Jag tror de åker bil lite mellan sina uppträdanden.

De går helt utan packning.
De sover på hotell varje natt äter på restaurang.

Med dessa förutsättningar skulle de lätt kunnat starta i Smygehuk och sluta vid Riksgränsen istället.

Fast de är inte ute efter att gå långt utan att gå och samla in pengar det är en viss skillnad.

MVH
zzeezz


Trodde dom skulle lägga av runt Kalmar någonstans, men dom knogar på. Sover väl på hotell och äter trerätters varje dag :)
 
Stort projekt

Jag kommer att vandra treriksröset-smygehuk nästa år med start i sommaren typ, eller om det blir av denna sommaren. men högst troligtvis denna då jag känner att jag inte hunnit träna upp mig till toppform riktigt. Tar gärna lite gästvandrare några sträckor :). Förrsten, hur postar man ett inlägg i forumet? Känner mig lite efter men har verkligen kollat runt o hitta inte hur man skriver ett inlägg..
 
???

Du har ju gjort 9 inlägg sedan du blev medlem på Utsidan. Så det kan väl inte vara så svårt längre.

Om du ska gå genom Sverige bör du nog starta på våren för att hinna med allt i ett svep.

Har du tagit tjänstledigt eller har du lyxen at ha så lång semester?

Kan du inte berätta vilka vägar du tänkt ta.
Hur långt du beräknar gå per dag osv.

Jag läste om en man som sprungit genom hela Sverige på en riktigt bra tid. Tyvär så kommer jag inte ihåg var jag läste det hela.
Någon som känner igen det?

MVH
zzeezz

Jag kommer att vandra treriksröset-smygehuk nästa år med start i sommaren typ, eller om det blir av denna sommaren. men högst troligtvis denna då jag känner att jag inte hunnit träna upp mig till toppform riktigt. Tar gärna lite gästvandrare några sträckor :). Förrsten, hur postar man ett inlägg i forumet? Känner mig lite efter men har verkligen kollat runt o hitta inte hur man skriver ett inlägg..
 
Du har ju gjort 9 inlägg sedan du blev medlem på Utsidan. Så det kan väl inte vara så svårt längre.

Om du ska gå genom Sverige bör du nog starta på våren för att hinna med allt i ett svep.

Har du tagit tjänstledigt eller har du lyxen at ha så lång semester?

Kan du inte berätta vilka vägar du tänkt ta.
Hur långt du beräknar gå per dag osv.

Jag läste om en man som sprungit genom hela Sverige på en riktigt bra tid. Tyvär så kommer jag inte ihåg var jag läste det hela.
Någon som känner igen det?

MVH
zzeezz

Ne hittade faktist själv hur man gjorde precis efter jag skrev det inlägget du skrev :).

Börjar jag i norr så startar jag i slutet av juni början av juli ungefär, börjar jag i söder så börjar jag nog i mitten av april nån gång (nästa år då). Jag studerar, jobbar extra och bor hemma så har kunnat spara och kommer kunna spara.

Jag har inte börjar planera exakta vägval än men i norr tänker jag mig nordkallotleden/kungsleden m.m. Kommer planera vägval ytterst noggrannt innan avfärd. Tänker att jag kommer gå ca 2.5 mil om dan i snitt hela resan (tack vare mkt träning innan och bra planering av rutt), jag har tänkt att det kan gå på ca 225 mil (plus/minus 25 mil (tack vare p.g.a god planering)

Ja, jag tycker det har dokumenterats lite dåligt av dom som gjort Sverige Genom tyvärr :), dom kanske inte orkade efter den långa resan ;).
Men förhoppningsvis kommer jag dokumentera det väl. Kommer nog lägga upp en blogg om det o så, kanske.
 
Nordkalottleden = Mindre folk men längre mellan provianteringsställena

Kungsleden = Mer folk men närmare mellan provianteringsställena

Intressant i alla fall.
 
Lyckas man med detta så ska det väl gå att gå 4 mil om dagen. Vilket verkar vara en lagom sträcka.

Jag har en skada i vänstra foten som ger sig till känna om jag går långa sträckor flera dagar i rad. Om jag snittar 10 mil på tre dagar får jag så ont att det blir svårt att gå. Bevisligen tar kroppen stryk av att gå så mycket, men är man stark och oskadad går det ju förståss. Men med 4 mil om dagen ska du inte bli förvånad om du får gå ner lite efter ett tag.

Till listan över nackdelar med väg vill jag lägga bilar. De är sköna att slippa längs lederna.

Hm, nu skrev jag två neggiga punkter. Får komma med nått bra: Sverige är fantastiskt vackert på landsbygden. Välj små snirkliga vägar, och bara njut.

Jag har själv ett projekt på G; att gå hela Sverige på leder. Första delprojektet är att kartlägga lederna. Jag har hittat obrutna ledsträckor från Trelleborg till Siljan. Vilka leder går från Siljan till Kungsleden? Och så hoppas jag de gör en led den irriterande ledfria snutten Trelleborg/Smygehuk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hemmmeder 470 km genom södra Sverige. Vandringsleder 0
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Samir_k87 Genom hela Sverige, Treriksröset-Smygehuk! (Rekordförsök?) Vandringsleder 7
NatureIsFreedom Långvandring genom Sverige Vandringsleder 21
olan8215 Vandring genom Sverige Vandringsleder 12
sajberjohan Vandra genom Sverige Vandringsleder 59
Jock Scott vandra genom sverige Vandringsleder 3
Still Alive Vintertur genom bl.a. Muddus Vandringsleder 4
dako Rösad led genom Skarsfjällen Vandringsleder 3
Crilloan Kort tur i mars/april mellersta och södra Sverige Vandringsleder 0
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
JEK91 Letar efter vandringledtips i Södra Sverige med chans för mosippa Vandringsleder 0
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
G E Finnskogleden mellan Norge och Sverige Vandringsleder 3
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
Askel Finnskogsleden Sverige/Norge? Vandringsleder 3
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Hikerdude Helgvandring södra sverige, fre-sön, bra tips? Vandringsleder 2
greenjuice Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige Vandringsleder 4
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
cbs Fina berg/klippor/höjder (ej fjäll) i Sverige? Vandringsleder 14
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Hult87 Förslag på lämplig plats för dagsutflykter från camp i Sverige/Norge Vandringsleder 4
magnus28 Tips på vandring i södra sverige Vandringsleder 2
da_flower Fin o trevlig vandring i södra sverige Vandringsleder 7
vandrarmårten 3 dagar i södra/mellersta sverige? Vandringsleder 9
Ainon Vandring danmark/södra sverige i natur Vandringsleder 2
henrik.lasson Vandring i mellan Sverige Vandringsleder 0
Lämmeldoft Relativt orörda stora skogar i Sverige? Vandringsleder 7
Karpaterna.se Tips på vandring i södra Sverige Vandringsleder 3
jan vimme Sverige på langs Vandringsleder 9
petmeu Europaled i Sverige Vandringsleder 0
Zeeker Vandringsled med fiskemöjlighet i södra Sverige. Vandringsleder 2
Markus_ Vandringsleder i Sverige Vandringsleder 5
mnd Långvandrare i Sverige Vandringsleder 2
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.