Vandra mellan Finland och Sverige

Min dotter har under ett bra tag efterfrågat att vandra från Finland till Sverige, och nästa år tänkte vi göra slag i saken. Jag tänker mig runt 1 veckas vandring. Tanken var Finlandsbåten över och sen flyg eller tåg till finska Lappland och där vandra över till Sverige.

Det jag efterfrågar är tips om bra leder eller turer vi kan ta mellan Finland och Sverige och även tips på hur vi lättast tar oss tillbaka till södra Sverige igen. Jag tycker mig ha hyfsad teoretisk koll på Norge och Sverige vid fjällkedjan, men Finland och de nordöstra delarna av Sverige har jag inte alls bra koll på.

//Askel

Jag har två gånger avslutat i Finland, Den ena gången från Pältsa ( start i Norge) och slut i Kilpisjärvi ( via Treriksröset). Den andra gången från norr om Torne träsk till Peera. Bägge platserna ligger vid den väg som går på finska sidan av gränsen. Den första på en fin led genom en finsk nationalpark, den senare på en led totalt sönderkörd av fyrhjulingar och med myrplumsande till knäna bitvis. Första gången åkte vi söderut med buss till Karesuvanto, gick över älven/gränsen till Karesuando, väntade ett par timmar och tog buss till Kiruna. Ingen utsikt och bara skog. Den andra gången tog vi buss till Narvik med byte i Nordkjosbottn, övernattade i Narvik och tog tåget tillbaka till Sverige. Fantastiska vyer hela vägen. I bägge fallen var det bara en dag i veckan förbindelsen fungerade och det var flera år sedan så det är inte säkert att det fungerar i år.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips