Långvandring genom Sverige

Hallå Gott Folk​

Som topic lyder ska jag utföra en Långvandring genom avlånga Sverige utan tidsbegränsning.
Jag är arbetslös för tillfället så jag har gott om tid, detta kommer att bli min första långvandring, har tidigare endast traskat runt i norrland.
Jag trivs och älskar att vara ute i naturen, denna tur ser jag som en stor utmaning och ett överlevnads test. Jag kommer att börja mitt äventyr ifrån Eskilstuna och vandra norrut i min egna hastighet.
Meningen med att jag lägger upp denna idé här beror på att jag gjorde ett försök på ett annat forum men fick bara en massa negativ kritik emot mig och knappt någon hjälp alls, brist på kunskap antar jag. Så jag hoppas att jag får med mig massor med tips och viktig information som kan vara nödvändig ifrån er. All onödig kritik och negativa påhopp kommer att ignoreras.

Listan med nödvändig packning ser ut såhär för tillfället:

Kniv (fickkniv)
Liten yxa (500g-1000g)
Kompass, karta (tips?)
Tändstål, tändstickor
Fiskekrokar, fiskelina
Mat-artiklar (tips?) funderat på frystorkat, lätt men dyrt?
Sovsäck, liggunderlag
Kängor (används under vandring) , nödvändiga kläder, Stövlar
Presenning (kommer att användas som vindskydd)http://www.vips.nu/ledare/vildmarksbok/vindskydd.shtml

Det kommer säkert flyga in lite underhållning i väskan också som t.ex, Munspel, kortlek, böcker osv...Dock inte så det blir allt för tung packning.
Nu har jag lagt upp själva idén och nu vill jag höra vad ni tycker och tänker om det, men hellre tar jag emot tips och uppmuntran än att höra hur dum i huvudet jag är, etc...Det fick jag höra nog mycket på det andra forumet, nämner inga namn :)
Tack på förhand
 
Kul ide, är ju en del som långvandrat i de svenska fjällen men inte hört så mycket om folk som gjort det nere "på platten". Aldrig långvandrat själv men är rätt så sugen på det. Vad är planen? Hålla sig till vandringsleder och bilvägar för att ta dig någon speciel stans eller bara vandra planlöst uppåt?

Spontant känns det som, att du har prioriterat lite konstigt, både kängor och stövlar låter tungt, samtidigt som du bara har fiskekrok + lina.

Är väl bättre att köra kängor + gympadojor och sen ett riktigt fiskespö ifall du har tänkt fiska en del av din egen mat? Sen att bara använda en pressening som tak överhuvudet känns också lite väl nödtorftigt, vill du hålla nere vikten så borde väl ett tarptält vara mycket bättre.
 
Jag vandrar också i princip alltid ensam och efter ett par turer i skogen på höst och vinter är mitt starkaste tips detta: Prioritera vattentätt framför andningsförmåga. Man kan alltid gå långsammare om man tycker att man bygger upp för mycket kondens på insidan (framför allt när man inte har tidsbrist) men när det är stormvarning 2 enligt SMHI så suger det att bli helt genomblöt från utsidan. Råkat ut för detta två gånger nu och skall kolla efter grövra regnkläder för nästa köp.
 
Jag tycker själv att det var en kul idé och ett fantastiskt äventyr ifall jag skulle lyckas ta mig hela vägen upp norr. Jag har min släkt i Luleå, så det är ju en bit att vandra, cirka 100mil :)
Vandringen kommer nog bli en blandning av att hålla sig nära bostadsområden till en början så man inte känner sig helt vilse. Efter några dagar blir det att man rör sig lite mer och mer in mot olika leder, skog och bara njuter av omgivningen.
Den här listan är nu väldigt tjorvig och konstigt gjord eftersom att det skett en hel del ändringar...
Jag kan gärna skriva en ny lista ifall det finns intresse för det, jag har inte orkat uppdatera något här eftersom att det inte var någon som gav någon sorts respons.

Kniv
Kompass, karta (vart jag kommer att passera)
Tändstål, tändare (i en vattentät, zip-påse)
Nödvändiga skålar (inte nå överflödigt)
Ordentlig Sovsäck
Ordentlig Ryggsäck (45-60L)
Ordentliga Kängor, Gortex
Varma kläder, Gortex material
Färdigtorkad mat som jag kommer att fixa själv.
Presenningen (börjar dock tveka eftersom att det är sån negativ respons till det).

Där är min prio lista för tillfället. Fått in mycket tips från andra forum som kommer att användas.
Det kommer nog inte bli så mycket fiske, men jag kommer att ha med fiskekrok och fiskelina. Första hands-kit, ficklampa med extra batterier, Mobil som kommer att vara avstängd och inslagen i vattentät zip-påse. Sen en massa annat småtjafs som kan vara bra att ha med sig...
 
Jag använder alltid en batterifri ficklampa. Väger mindre, lyser helt ok och batterierna tar aldrig slut... Lyser länge relativt hur mycket man behöver ladda upp den.

Jag köpte min i Tjeckien men den ser ungefär ut som denna: länk
 
Ett problem blir väl kartor? Ju mer detaljerade kartor man har, desto roligare vägval kan man göra. Samtidigt blir det snabbt en diger bunt om man ska gå långt. Någon kommer säkert att svara GPS, men hur blir det då med batterier?
 
Du har inte skrivit när du ska vandra.

Är det sommartid så går det nog bra med en presenning men för säkerhets skull kanske du skulle kombinera det med ett lätt enmanstält? Det är en ypperlig kombination för ensamvandraren, då kan du sitta ute under presenningen på kvällarna men krypa in i tältet när det är sovdags. Packningen kan du då ha väl skyddat under presenningen.

Bra tips att ta med ett fiskespö, det finns fina teleskopspön som tar liten plats.

Maten får du nog lov att fylla på eftersom och om du ska gå i bebodda trakter så är det ju inga problem. Potatismos, makaroner och ris är bra som bas till middagar. Havregrynsgröt eller risgrynsgröt bra som frukost. Soppa till lunch.

Eller så gör du som Lars Monsen och äter chokladkakor och russin till lunch!
Faktiskt ett i mitt tycke superbra tips men det kanske beror på att jag älskar choklad....
 
överlevnadstest ???

Varför det, det räcker väl med att gå långt och länge. Skall du djävlas med kroppen gör det då du är nära hemma och kan bryta, det kan du näppeligen mitt inne i storskogen.
Men annars har du väl fått ett och annat användbart råd på vägen. Det är väl bara att invända vårtorkan och börja...//J
 
Vindskydd i form av presenning är, enligt min uppfattning, i vissa miljöer överlägset tält i det att de i kombination med eld och reflektor ger ett betydligt trevligare sovklimat än vad ett kallt kondensfuktigt tält gör. Särskilt då presenning med reflekterande alu-undersida. På berget och i hårt väder är tält överlägset (eller i övrigt i alla situationer där eld inte är möjligt), men knappast i låglänt skogsterräng med god tillgång till ved. Skulle väl möjligen vara myggen/knotten/fästingarna som ställer till det - skaffa en sovsäck med myggnät så har Du löst det problemet.
 
Har planer på en liknande vandring i sommar. Och jag har heller inte gått så här långt tidigare. Men mina första tankar var också att bara ha med mig en pressening. Nu tror jag dock att det kanske är bäst att komplettera med ett tält, så lätt som möjligt förstås. En annan tanke jag också haft är att ta med en mygghatt.
Gällande mat så är ris en ypperlig bas.
Annars har jag hört att så länge man har tandborste och kondomer så klarar man sig långt.

Hoppas din vandring går bra!
 
När det gäller mat så är det min absoluta erfarenhet att man vill ha mat som inte kräver så mycket energi att tillaga, varken från dig själv eller från ditt kök.

På mitt Mini-Trangia så krävs det 2 cl bränsle att få varmt vatten. Mini-Trangias största nackdel är att den är känslig för blåst men man får hitta bra läge att laga i bara. Fördelarna är att den är lätt, tar minimal plats i ryggsäcken och går på bränsle som kan hittas typ överallt i Sverige.

Mat som bara kräver varmt vatten för tillagning som funkar fint:
Snabbhavregryn
Cous-Cous
Nudlar

Snabbhavregryn funkar så fint om man blandar russin och lite av blåbär eller nyponsoppa i dem. När jag tar med mig all mat hemifrån kör jag dessutom havregrynen i matberedarenb innan. Havregryn funkar dessutom helt ok att dricka kallt i dubbelt så mycket vatten som det krävs för gröt ifall det skulle kännas motigt på morgonen att fixa med eld.

Cous-Cous går att blanda med allt men tonfisk i olja är bra vid påfrestande arbete och är väldigt packvänligt eftersom de är hyfsat små och tål att klämmas i packningen. Kanske inte väger allra minst men kan förmodligen hittas i alla matvarubutiker man går förbi. Detta brukar vara min huvudsakliga lunch eftersom det går så extremt fort att fixa till. Jag har också en liten termos (3,5 dl) som jag brukar ha varmt vatten i från frukosten. Brukar stanna 20 minuter för lunch när jag har långa sträckor att avverka och ont om dagsljus som nu på vintern.

Annars så makaroner kräver på mitt kök 4 cl bränsle och kungsörnens snabbmakaroner på durumvete har utmärkt fördelning av protein och kolhydrater. När makaronerna nästan kokat färdigt kan maan hälla på någon pulversås eller liknande (Knorr Pastasås Gorgonzola är en höjdare, en påse räcker gott till att smaksätta 3 portioner makaroner).

Och för att avsluta med mitt ständigt återkommande tjat om mest näring/gram: Jordnötter! Kräver ingen tillagning och ger dig också ett fint salttillskott som är bra vid den svettning som oftast brukar uppstå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mybycycle Långvandring Vandringsleder 15
The_Lost_Cyclist Långvandring - bloggar att läsa? Vandringsleder 19
vagabond83 långvandring Vandringsleder 1
hemmmeder 470 km genom södra Sverige. Vandringsleder 0
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
Still Alive Vintertur genom bl.a. Muddus Vandringsleder 4
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
dako Rösad led genom Skarsfjällen Vandringsleder 3
Samir_k87 Genom hela Sverige, Treriksröset-Smygehuk! (Rekordförsök?) Vandringsleder 7
zzeezz Genom Sverige på väg? Vandringsleder 33
olan8215 Vandring genom Sverige Vandringsleder 12
sajberjohan Vandra genom Sverige Vandringsleder 59
Jock Scott vandra genom sverige Vandringsleder 3
Crilloan Kort tur i mars/april mellersta och södra Sverige Vandringsleder 0
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
JEK91 Letar efter vandringledtips i Södra Sverige med chans för mosippa Vandringsleder 0
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
G E Finnskogleden mellan Norge och Sverige Vandringsleder 3
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
Askel Finnskogsleden Sverige/Norge? Vandringsleder 3
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Hikerdude Helgvandring södra sverige, fre-sön, bra tips? Vandringsleder 2
greenjuice Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige Vandringsleder 4
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
cbs Fina berg/klippor/höjder (ej fjäll) i Sverige? Vandringsleder 14
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Hult87 Förslag på lämplig plats för dagsutflykter från camp i Sverige/Norge Vandringsleder 4
magnus28 Tips på vandring i södra sverige Vandringsleder 2
da_flower Fin o trevlig vandring i södra sverige Vandringsleder 7
vandrarmårten 3 dagar i södra/mellersta sverige? Vandringsleder 9
Ainon Vandring danmark/södra sverige i natur Vandringsleder 2
henrik.lasson Vandring i mellan Sverige Vandringsleder 0
Lämmeldoft Relativt orörda stora skogar i Sverige? Vandringsleder 7
Karpaterna.se Tips på vandring i södra Sverige Vandringsleder 3
jan vimme Sverige på langs Vandringsleder 9
petmeu Europaled i Sverige Vandringsleder 0
Zeeker Vandringsled med fiskemöjlighet i södra Sverige. Vandringsleder 2
Markus_ Vandringsleder i Sverige Vandringsleder 5
mnd Långvandrare i Sverige Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.