Vandring genom Sverige

Jag har funderat på att vandra genom hela Sverige, från Sveriges nordligaste spets till Sveriges sydligaste spets. Har någon gjort något liknande, och hur lång tid kan en sådan vandring ta?
 
Lite boktips på långa vandringar:

"VÄGEN TILL SANTIAGO DE COMPOSTELA" Rolf Enander (5000 km)
"Att gå i kylan" Werner Herzog (München - Paris 23.11 till 14.12 1974 )
 
Även om du pinnar på blir mer än 50km m dagen hårt, räkna med vllodagar och att du aldrig kommer att gå fågelvägen, av några olika anlednigar blir det minst 10-15% längre än kartmätt. (erfarenhet via stegmätare i terrängen)
Runt Torne träsk är det väglöst men dylikt hindrar inte en visionsfylld individ. Resten är bara att köra genom räknedosan och starta vid lämplig dag. 1 572 km är minimimåttet. Rent matematiskt tar det ca 35 vandringsdagar plus vilodagar. Förutsättningen till 5 mil om dan är lätt packning och att du håller sträckan ut. Men större delen är civiliserat och mat finna att skaffa längs vägen.
För några år sen var det en tandläkare som gick runt Sveriges kust, i gympaskor, han bytte till nya varje vecka, vattenflaska som packning och vänliga människor i följefordon. Utan följefordon kräver det en kartrek och planering kring en almenack så att att du har förråd när det blir helger.
Bruttotid borde bli under 50 dygn. Miniradio för väderutsikter och stegräknare samt strumpombyten är ett måste, resten är upp till bärlusten.
//J
 
Hejsan

Kommer hem från Hoverberg den 6 januari och kommer dagarna efter att knata från smygehuk norrut igen om någon vill hänga med !

Gick till Smygehuk - Ytterhogdal sist... tog cirka 3 månader!

Måste vara framme senast i mitten av juni då jag har andra planer...
 
Jag är inblandad i ett liknande projekt, men med ett mycket lågt tempo. Jag och min kompis startade för två år sedan i Smygehuk, och har nu kommit till Koarp i södra Halland. Vi har alltså inte tankarna på att gå i ett sträck, utan vi går när vi är lediga ihop, en dag här och en dag här. Nu när vi lämnat Skåne kommer vi att gå över till 4- 7 dagars vandringar, tillåtna transportmedel är apostlahästarna och kanot. Vi hoppas kunna närma oss Lappland i a f innan 50-årsdagen, så det ger mig ca 20 år på mig... Platsar väl troligen i "varför göra en sak lätt när man kan göra den svår" kategorien, men det är ett kul sätt att umgås samt att vara ute i naturen, och det är nog det som är poängen för oss i alla fall.
 
gå genom sverige

Hej! Jag tänkte gå från småland till norra lappland i vår, med start 1a april. Skulle också behöva lite tips på vilken väg som är smartast att välja, samt vad som är viktigt att ta med sig. Funderar på att gå ensam om jag inte skulle få med mig någon, vad tror ni om det? Mina föräldrar är mycket tveksamma..
 
Kommer snart börja gå igen...

Kommer ta mig till Smugehuk och knata till Ystad för att sedan gå Nord-sydleden och vidare norrut
Om någon vill hänga med och knata delar eller hela sträckan genom sverige så hör av er via mail fram tills den 15 januari sedan mobilen som ni hittar på hemsidan.

Kommer gå den 16-17 denna månaden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 1
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.