dramatisk vandring i södra sverige?

Hej!

Vill ut och vandra några dagar nu i slutet av sommaren. Bor i Lund och kan tänka mig köra ett par timmar norrut för att komma till något bra ställe. Helst någon led med lite "toppar" och mysiga vindskydd vid sjöar och sådär:)

Kom gärna med något konkret tips på någon etapp. Jag har googlat och googlat men det är ju svårt att utifrån generella beskrivningar förstå hur bra leden är.

Kanske dessutom finns ngn sajt som samlat alla leder och etapper där folk kan betygsätta och ladda upp foton och kommentera på tex vattentillgång osv? Nääää, den hade jag nog hittat vid det här laget:)

mvh / alex
 
Du får nog också tala om hur långt det skall vara eller hur lång tid det skall ta (dagar?) och om det är krav på att komma tillbaka till start etc
 
Om du inte vill gå över ån efter vatten så är kanske Bjärehalvön och/eller Söderåsen två alternativ? Beroende på hur mycket dramatik du vill ha.
 
Kullaberg, Bjärehalvön och Söderåsen motsvarar kraven.

Boken "Rundvandringar Skånes kust" av Karin Hoffmann innehåller fina vandringar på Kullaberg och Bjärehalvön.

"Rundvandringar Söderåsen" av samma författare har fina vandringar på Söderåsen.
 
Jag har inte varit i Kullaberg, men jag har sett videor från Kullamannen ultra. Det är helt otrolig natur och borde passa bra.
 
Finns mkt att välja på. Hallandsleden har varit uppe i tidigare trådar. Södra Östergötland och Östgötaleden där går delvis ihop med Höglandsleden. Cyklade förbi där för 10 dgr sedan och blev förtjust i det vackra och kuperade landskapet

Thure
 
Om du, mot förmodan, kunde tänka dig att i stället köra ett par timmar söderut i stället, så kan det nog finnas dramatik där också
 
Kullaberg, Bjärehalvön och Söderåsen motsvarar kraven.

Boken "Rundvandringar Skånes kust" av Karin Hoffmann innehåller fina vandringar på Kullaberg och Bjärehalvön.

"Rundvandringar Söderåsen" av samma författare har fina vandringar på Söderåsen.

Borde kanske lagt till att skåneleden är ointressant här. Den kan man gå en etapp eller två på vilken helg som helst:)

Har gått bjäre, söderåsen och allt det där. Skåneleden är ju underbar, men nu har jag möjlighet att gå ett en lite längre runda på kanske 2-3 övernattningar, och kan därför tänka mig att ta mig lite längre för det också.
 
Finns mkt att välja på. Hallandsleden har varit uppe i tidigare trådar. Södra Östergötland och Östgötaleden där går delvis ihop med Höglandsleden. Cyklade förbi där för 10 dgr sedan och blev förtjust i det vackra och kuperade landskapet

Thure

Jo, jag har ju googlat och sett att det finn leder i halland, bohuslän, etc etc.

Jag är alltså ute efter konkreta tips, på tex en etapp som är extra fin, eller ett specifikt område som är fint.

Jag är alltså ute efter att hitta ngn pärla så att säga.
Har du ngt sådant tips?
 
Tiveden är väl cirka 4 timmar från min plats i Skåne (Ängelholm)
Passar bra att gå en helg m dagsutflykter. Vi bodde på campingen och utgick därifrån

Breddjället ovanför Ljungskile och Herrestadsfjället ovanför Herrestad är två fina större skogsområden med små sjöar och vandringaleder. Har bara gått kortare turer där när jag haft rast på väg not Norge men har funderar på att stanna nån dag eller två och vandra i området.

Jag saknar den där typen av skog i Skåne . Steniga barrskogar med mycket klipphällar och tjärnar och myrar.
 
Jag är alltså ute efter konkreta tips, på tex en etapp som är extra fin, eller ett specifikt område som är fint.

För min egen del är jag förtjust i brytningen mellan olika landskap. T ex mellan de mörka höglandsskogarna och det halländska böljande odlingslandskapet. Se www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85708

Kullen med över 500 000 besökare per år är säkert känt av dig men ett exempel på såna brytningar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.