Vandra genom Sverige

Är det någon här som vet om det går att vandra på vandringsleder genom hela sverige?
Alltså börja i söder och sluta i norr, genom att vandra på vandringsleder hela vägen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Europaleden

Jag tror att Europaleden går genom hela Sverige, den börjar i alla fall i Malmö och går norrut.
Annars borde det inte vara så svårt att sätta ihop en vandring genom Sverige på diverse leder. De flesta leder börjar och slutar i varandra.

Hur lång tid har du beräknat en sådan vandring får ta?

/g

Det är mest som en kul ide, inget jag har tänkt så där mycket på. Frågan är mer om det är möjligt, och om det är det så kanske man kan börja titta närmare...

Får nog bli långledigt från jobbet iaf...eller så börjar man stämpla och vandra =)

Klart att det är möjligt om man bara vill. Är det så att du är sugen på det så tveka inte.
Det hela handlar väl om en bra planering och att förbereda sig mentalt. Sen skadar det säkert inte om man är lite fysiskt tränad också.

/g

Klart det är möjligt!!

Såklart det är möjligt, det är jag övertygad om iallafall. Det gäller väl att känna sin vandrartakt väl och veta hur långt man lämpligen kan gå/dag, och sen att kolla upp hur långa de olika lederna borde inte vara omöjligt... planera in var man kan proviantera osv.

*planerar för fullt*

Lars Magnussons bok "Vandra i Sverige" ger en bra översikt över vandringsleder.

9151834782.jpg

Om jag inte missminner mig går Europaleden ända ifrån Rom. Det lär gå att vandra på led hela vägen med några enstaka sträckor där man måste gå på allmän väg. Någon som hakar på?

Kommer att lång tid

mightyrasta; sa:
E4, E20 och diverse andra fina vandringsleder rekommenderas varmt.

Förstår att du skämtar, men tyvärr är det nog så att en sådan här lång vandring kommer att gå på väldigt många stora vägar. Ska man ta ut hela sträckan på enbart natursköna stigar mm, kommer man nog att få tillbringa mycket stor tid på det här projektet.
Men det beror ju klart på vad man vill få ut på det hela.

/g

Annars kan du ju ställa dig i smygehuk, ta ut kompasskurs mot treriksröset och börja traska...

(Undrar hur mycket fel man skulle hamna)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips