Vandra genom Sverige

Hej...

Hej på er alla.
Är nu en bra bit på väg.

Är nu mellan Voxna och Los.
Om 10 dagar är vi i Hoverberg och Storsjön.
Ska stanna där en vecka hos Emelies föräldrar.

Vi har mestadels följt landsvägar eftersom man då träffar fler människor och får se mer av Sverige än bara skog. Följt bitare av Skåneleden, Bergslagsleden, Siljanleden mm.

Från Daniel Wilhelmsson
Hemsida: http://danielemelie.com
 
Är lite efter med uppdaterigen men det är väl förståligt eftersom vi ligger i skogen och njuter av vinterskruden...
 
Vi vandrade till Ytterhogdal i Jämtland och cyklade sedan upp till dorothea men där krashade min kropp i hop. Mitt högra knä hade under hela vandringen varit i dåligt skick men någonstans insåg jag då att det inte var möjligt att fortsätta. I övrigt så gick jag in i en mental vägg och hade inte mer att ge. Detta låter kanske lite deppigt men jag ångrar inget. De tre månader vi var ute är tre av de bästa månaderna i mitt liv. Jag lärde mig oerhört mycket om mig själv och vårat förhållande växte. Vi var ju relativt unga ;)

130 mil på 100 dagar ungefär under vinterhalvåret med 25 respektive 30 kg på ryggen tältandes, jag /vi är stolta och nöjda över detta. Sambon gör just nu om delar av strapatsen men går efter kusten denna gång :)
 
Kom själv på idén att vandra genom hela Sverige häromdagen, attans bara att det redan var så många som redan gjort det! :)

Vore kul att läsa mer om era erfarenheter Daniel och Emelie, det fanns ju inget på hemsidan tyvärr... Det finns ju så mycket man vill veta! T.ex. Hur såg vägvalet ut? Vad var det jobbigaste? Hur såg "vardagen" ut? Sov ni i tält hela tiden? Jag skulle nog börja i mars-april och lyxa till det med en hotellnatt i veckan, inte minst för att få duscha och sova ordentligt....
 
Kom själv på idén att vandra genom hela Sverige häromdagen, attans bara att det redan var så många som redan gjort det! :)

Vore kul att läsa mer om era erfarenheter Daniel och Emelie, det fanns ju inget på hemsidan tyvärr... Det finns ju så mycket man vill veta! T.ex. Hur såg vägvalet ut? Vad var det jobbigaste? Hur såg "vardagen" ut? Sov ni i tält hela tiden? Jag skulle nog börja i mars-april och lyxa till det med en hotellnatt i veckan, inte minst för att få duscha och sova ordentligt....

Det är ju inte alls så "många" som har gjort det (vad jag har fått intrycket av) och dom som har gjort det har inte dokumenterat alls mycket och så. Jag kommer troligtvis göra det, haka på nån bit vettja :)
 
Vi vandrade till Ytterhogdal i Jämtland och cyklade sedan upp till dorothea men där krashade min kropp i hop. Mitt högra knä hade under hela vandringen varit i dåligt skick men någonstans insåg jag då att det inte var möjligt att fortsätta. I övrigt så gick jag in i en mental vägg och hade inte mer att ge. Detta låter kanske lite deppigt men jag ångrar inget. De tre månader vi var ute är tre av de bästa månaderna i mitt liv. Jag lärde mig oerhört mycket om mig själv och vårat förhållande växte. Vi var ju relativt unga ;)

130 mil på 100 dagar ungefär under vinterhalvåret med 25 respektive 30 kg på ryggen tältandes, jag /vi är stolta och nöjda över detta. Sambon gör just nu om delar av strapatsen men går efter kusten denna gång :)

Det tycker jag verkligen att ni ska vara. Grymt jobbat
 
kul att du funderar på detta projekt. Att börja i mars april söder ifrån tror jag kan vara vettigt då du har ett gott klimat hela vägen. Vi vandrade mitt i smällkalla vintern, sov i tält 95%av tiden,nyttjade vandrarhem/hotell när vi lyxade till det med tvätt, dusch.
Sverige har ett utmärkt nätverk av småvägar som är perfekta att vandra på. Dessa går oftast genom byar som gör att det är enkelt att fråga efter färskvatten etc. Vandra mycket nu som förberedelse, välj en ryggsäck som sitter som ett smäck och packa den tung så kroppen får vänja sig. vi hade lite väl mycket tyngd i säcken, mycket pga klimatat, 28 respektive 33 kg i startvikt. Utmaningen på en sådan här tur är längden och att du är borta under en så lång tid. Vi hade varandra att luta oss på, när den ena var nere peppade den andra osv. att gå själv är en STOR utmaning! Det kräver ett psyke av sten. En annan utmaning blev belastningen av ryggsäcken men vi bantade säckarna allt eftersom vi märkte vad vi nyttjade och ju varmare det blev. Jag fick stora belastningsblåsor på fotsulorna första tiden men det gav sig efter några veckor. Har du fler frågor kom gärna med dem. Danne vandrar nu med Fylking och Aschberg mot haparanda som sakkunnig så han är en bra källa för information :)

Mvh Emelie
 
Numera på danielvilhelmsson.se
Har dagboken på doc som jag kan skicka dig imorgon.
Har fler bilder på facebook. Ligger lite efter med att lägga upp då tiden inte räcker till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Jock Scott vandra genom sverige Vandringsleder 3
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 30
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.