Vandra genom Sverige

Hur långt är Sverige egentligen?

Jag vet att det är 112 mil mellan Övik och Malmö. Övik ligger strax ovanför mitten och Malmö nästan på sydspetsen. 200 mil, fågelvägen, mellan Smygehuk och Treriksröset borde vara en ganska schysst uppskattning. Ska men sen gå "natursköna" vägar/leder så borde man ju komma upp i 250-300 mil. 2-2,5 månader om man vandrar 4 mil om dagen. Det är bara att stämpla ut från jobbet och börja gå!

/Håkan
 
European Ramblers

European Ramblers Association har samlat de europeiska vandingslederna här:
http://www.era-ewv-ferp.org/index.php?Epaths

E1 går från Nordkap till Sicilien, inkluderar Kungsleden till Grövelsjön, vidare till Varberg och Göteborg.

E6 går från N Finland till Turkiet via Åbo med båt till Norrtälje och sedan till Malmö. Den norra delen är enbart planerad.

Berätta för oss när du genomfört din vandring!
 
Kompasskurs

GustavOh; sa:
Annars kan du ju ställa dig i smygehuk, ta ut kompasskurs mot treriksröset och börja traska...

(Undrar hur mycket fel man skulle hamna)

Hur fel skulle man hamna? Missvisningen på kompassen kan vara betydande i norra Sverige, upp till 7 grader längst i norr. Om vi antar en genomsnittlig missvisning på 2,5 grader och en vandrad längd på 1600 km ger trigonometrin att du hamnar ungefär 7 mil vid sidan av destinationen. Inte så farligt väl?
 
Vandringsbok

Det finns en bok skriven av ett medelålders par som vandrade genom fjällen från Transtrand till Treriksröset men lyckas inte komma på varken bokens titel eller författare. Dom var dock ute i ca 3 månader om jag inte missminner mig. Har man bråttom är ju vägar bättre.

/Per
 
grisskit

Du kan ju även kontakta 'grisskit' (Pese Tomasson) här på utsidan. Han vandrade genom sverige för några år sedan..

/Per
 
Glädjekalkyl

Håkan K; sa:
200 mil, fågelvägen, mellan Smygehuk och Treriksröset borde vara en ganska schysst uppskattning. Ska men sen gå "natursköna" vägar/leder så borde man ju komma upp i 250-300 mil. 2-2,5 månader om man vandrar 4 mil om dagen. Det är bara att stämpla ut från jobbet och börja gå!
/Håkan

Att orka med i snitt 4 mil om dagen i 2-2,5 månader är det väl inte många som klarar, man vill ju kunna njuta lite också. Och sen tar fötterna en massa stryk.
Räknar man in vilodagar också ska man nog inte kalkylera med mer än max 3 mil i snitt.

/g
 
Re: Glädjekalkyl

strand; sa:
Håkan K; sa:
200 mil, fågelvägen, mellan Smygehuk och Treriksröset borde vara en ganska schysst uppskattning. Ska men sen gå "natursköna" vägar/leder så borde man ju komma upp i 250-300 mil. 2-2,5 månader om man vandrar 4 mil om dagen. Det är bara att stämpla ut från jobbet och börja gå!
/Håkan

Att orka med i snitt 4 mil om dagen i 2-2,5 månader är det väl inte många som klarar, man vill ju kunna njuta lite också. Och sen tar fötterna en massa stryk.
Räknar man in vilodagar också ska man nog inte kalkylera med mer än max 3 mil i snitt.

/g

Tss, jag räknade ju utifrån mina förutsättningar... :cool:

Det är sant att fötterna borde ta en hel del stryk under en sån resa, men packar man lätt och har några träningsmil i benen så borde man kunna göra 4 mil/dag, eller? Det är ju inte obanad fjällterräng vi pratar om.

/Håkan
 
Boktips

Hej
Jag vet att det finns en bok som handlar om ett helt vanligt par som gjorde en långvandring ifrån Transtrand till Treriksröset. Kommer ej ihåg vad boken heter men den var mycket bra. Jag lånade den på ett bibliotek.

/Jesper
 
Re: Vandringsbok

Luffarn; sa:
Det finns en bok skriven av ett medelålders par som vandrade genom fjällen från Transtrand till Treriksröset men lyckas inte komma på varken bokens titel eller författare. Dom var dock ute i ca 3 månader om jag inte missminner mig. Har man bråttom är ju vägar bättre.

/Per

Boken heter "Till fots genom svenska fjällvärlden" och är skriven av Monica Tjernström .
När det gäller långa vandringar så är också Rolf Enanders bok "Vägen till Santiago de Compostela" intressant, han vandrade från Linköping till Santiago de Compostela (5 000 km ca 8 mån i ett sträck). Den är intressant också eftersom han försökte tillämpa de gamla pilgrimsideerna om att man skall tigga sig mat och husrum efter vägen! Det lyckades han ju lite olika bra med i olika länder!



compostela160.jpg
 
Början på en planering

Att vandra genom hele Sverige tror jag är en idé som många har haft och en del har gjort med en varierande blanding av landsvägar och vandringsleder.
I Danmark sitter en kille som har lagt ut lite konkreta planer på nätet. Han tar vandringen i etaper och har klarat av några.
Läs mera http://www.viaalpina.dk/v/se/sverl-a.htm
 
Ostimulerande med odlad skog

I höstas gick jag 30 mil låglandsled solo, unsupp. Det var utmärkt vandring men odlad skog är så pass enformig att jag blev uttråkad, slutligen lite avtrubbad. De höjder och naturreservat man passerade lyfte verkligt humöret men det var för liten andel. Därför åkte jag hem och tittade på naturfilm istället för att fortsätta med ny 20 mils ranson mat.

Ifall jag skulle ge mig på det igen skulle jag tagit med en hund som sällskap och distraktion. Andra taigaområden i världen skulle nog passa bättre, Ryssland, Kanada men då är det väglöst land.

Lars Monsens senaste utflykt bör vara en ledstjärna för oss alla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Jock Scott vandra genom sverige Vandringsleder 3
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 28
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.