Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige

Jag jobbar på en folkhögskola i Skåne sedan några år. Jag brukar ordna dagsturer för våra deltagare så att de får komma ut och uppleva naturen. Flera av våra deltagare uppskattar vandringarna och upplevelsen i naturen vilket är roligt. Vi har varit på Romeleåsen och Söderåsen. Ibland har de kommit med önskemål att kunna vandra i några dagar. Så nu håller jag på att kolla upp om det finns låglandsleder med möjligheten att övernatta i stugor.

Jag känner till att det finns bla Ostkustsleden med övernattning i stugor. Men det skulle vara bra med flera ställen i södra Sverige där man kan ta buss eller tåg och vandra några dagar mellan stugor. Det går utmärkt med vandrarhem också eller privata stugor. Det finns ju ett hus på Söderåsen men det räcker ju inte, utan gärna flera så att man kan vandra några dagar.

Ni kanske tänker - varför inte med tält? Jorå, men det kräver inköp av utrustning och våra deltagare har tyvärr väldigt olika ekonomiska förutsättningar varför det är enklare med stugtur där vår folkhögskola kanske kan stå för kostnaderna gällande övernattningarna.

Jag vore tacksam att få tips och förslag med övernattning i stugor/vandrarhem/liknande på låglandsleder i södra Sverige.
 
Man behöver ju inte vandra längs en vandringsled, den skånska kusten/stranden (eller Öland eller Gotland) är är mycket tillgänglig för vandring. Då kan man vandra mellan städer/samhällen och övernatta där.
 
Blekingeleden kanske är ett alternativ? Har dock inte gått hela, bara delar av den och då inte som ren vandringsvandring utan mer av tillfällighet att jag befunnit mig längst leden. Tror det kan finnas en del vindskjul. Stugor finns bl a vid Långasjön, men det kanske är säsongsberoende.


Sent from my iPhone using Tapatalk • Skickat från min iPhone via Tapatalk
 
Vindskydd då? Visserligen kan det vara konkurrens om platserna men med lite planering och val av tidpunkt så finns det ju riktigt många bra alternativ. Speciellt om man väljer bort välbesökta platser som Liagården och Dahlbergs stuga på Söderåsen :)
Kolla upp Skåneleden på Österlen. Den turen är ganska B&B-fokuserad då vindskydd och tältplatser inte är lika många där.
 
Vindskydd kan vara ett alternativ men då måste man vandra i rätt tid för att slippa risken att vindskyddet är fullt när man kommer dit på plats. Samt deltagarna måste då skaffa varma sovsäckar och även bära köksutrustning.

Jag har gått en bit på Blekingeleden och utifrån den delen jag gick fanns inga stugor men däremot vindskydd/skärmskydd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.