Tältplatser längs Sörmlandsleden

Hej!

Undrar om någon kan tipsa om bra tältplatser längs Sörmlandsleden. Vi håller på att planera en övernattning i tält med vår ettåring och letar efter plats vid sjö/kust som ligger hyfsat nära någon utgångspunkt som är nåbar med bil. Är rätt ny på Sörmlandsleden - har i princip bara gått de sträckor som är närmast Sthlm och nu tänker vi oss att prova områdena längre ned mot Gnesta eller söder om Katrineholm.

Tacksam för alla förslag!

/Karin
 
Finns ju många

mindre sjöar utmed leden mellan Sötälje och Läggesta samt vidare västerut. Sträckan med alla gamla gruvhål mellan Mölnbo och Järna är trevlig. Ni skulle kunna placera bilen och sen vandra för att återvända med pendeltåg.

Inte alltid bra tältplatser vid sjöarna. Tältade själv i närheten av Vattgruvan utmed leden hösten 2011.

Kanske tryggare tälta en bit från sjön med en ettåring.

Thure
 
Hej!

Undrar om någon kan tipsa om bra tältplatser längs Sörmlandsleden. Vi håller på att planera en övernattning i tält med vår ettåring och letar efter plats vid sjö/kust som ligger hyfsat nära någon utgångspunkt som är nåbar med bil. Är rätt ny på Sörmlandsleden - har i princip bara gått de sträckor som är närmast Sthlm och nu tänker vi oss att prova områdena längre ned mot Gnesta eller söder om Katrineholm.

Tacksam för alla förslag!

/Karin
I maj 2008 gick jag från Torshag i Norrköping till Katrineholm som test av rehaben efter en trafikolycka. Turen tog 4 dagar med tre övernattningar, en i Östergötland, och två i Sörmland. Jag minns bara namnet på den ena platsen, Vikitteln, som är en sjö. Den andra borde vara lätt att hitta på en översiktskarta. https://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=60417
 
Pja, om jag ska fokusera mina tips kring platser som ligger i nära anslutning till parkeringsmöjligheter, så... I området "mot Gnesta":

- Stora Envättern, kanske? (Mellan Yngsviken och Djupsjön) Jättefin sjö/område, många fina välskötta tältplatser runt sjön, finns nya fräscha grillplatser på många av dem och ved allra minst vid parkeringen. Dock är ju det här ett relativt välbesökt område så man ska väl inte direkt räkna med att vara ensam vid sjön , särskilt inte om det är helg och fint väder... (Men som sagt finns det gott om plats isf)

Annars ...

- Stora Alsjön (Mellan Vattgruvmossen och Yngsviken), där finns det också parkering precis bredvid, trevlig udde att tälta på.

- Stora Horssjön (dito ovan) TROR jag ska fungera att parkera i anslutning till också, åtminstone vid typ vägrenen...? (Länge sen jag tog mig dit på annat sätt än till fots). Lilla Horssjön bredvid har ett mysigt vindskydd, går att tälta där också. Fler tältplatser finns vid Stora Horssjön, samt Trönsjön en kort promenad söderut.

- Långsjön (söder om Djupsjön/norr om Gnesta) har en (1) trevlig tältplats, fler tältplatser vill jag minnas ska finnas vid nästa sjö norrut... Är återigen GANSKA säker på att det går att parkera här, i närheten av där Sörmlandsleden korsar den större vägen och fortsätter längst en mindre grusväg fram till Långsjön (tältplatsen ligger ytterligare en liten bit längst leden).

Mins hemtrakter det där så jag bistår gärna med mer information om det behövs, tyvärr använder jag inte själv bil så just dem biten har jag som du märker inte hundra procent koll på, men Stora Envättern är definitivt ett säkert kort iaf...

(Söder om Katrineholm har jag också vandrat mycket mycket , men där har jag ännu mindre reflekterat över parkeringsmöjligheter....)
 
Lite beror det på vad ni menar med "hyfsat nära" till parkeringsmöjligheter.
Några exempel som jag kommer på nu:
- På leden på västra sidan av Lövsjön vid Kolmården finns det öppna relativt plana ytor som det borde gå att sätta upp tält på söder om vindskyddet. Dock precis bredvid stigen.
- Vikitteln som nämndes har bra tältytor (det var väldigt tyst när jag var förbi där förra helgen)
- Vid vindskyddet vid Näsnaren finns någon plats
- Vid Bredsjön (Etapp 24) så var det flera som tältade vid vindskyddet när jag gick förbi för två år sedan.
- Vindskyddet vid Storsjön på etapp 28 har tältplatser.

Av dessa är nog Vikitteln eller Storsjön trevligast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chris.P.Beikon Tältplatser längs våra leder Vandringsleder 23
Askel Bilder från tältplatser i Store Mosse nation nationalpark? Vandringsleder 12
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
FlyerSword Tältplatser Roslagsleden Etapp 2-5 Vandringsleder 0
sebkar Vättlefjällsleden - Vatten och tältplatser? Vandringsleder 2
Christinar Tältplatser på Vättlefjäll Vandringsleder 0
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 1
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
welinder76 Boende längs Roslagsleden Vandringsleder 0
sanoj89 Vatten längs högakustenleden? Vandringsleder 3
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
Zachie Tips längs Bruksleden och i Malingsbo Vandringsleder 11
greenjuice Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige Vandringsleder 4
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
baffinguarapo Vandring längs havet? Vandringsleder 6
Still Alive Övernattningsmöjligheter längs med Upplandsleden? Vandringsleder 1
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
såg vandra längs råneälv Vandringsleder 4
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
Perc Tips på ved längs leder i s. Bohuslän? Vandringsleder 4
Farbror Vandring längs Öre älv Vandringsleder 1
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
Ändreas Sörmlandsleden nu i helgen Vandringsleder 20
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.