Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden)

Lämnar Lida (Tullinge) och fortsätter på Sörmlandsleden till och förbi Södertälje. Men var slår jag ner tältet? Går åtminstone till Östertälje men når inte Järna under dagen. Finns det en bra tältplats i Södertälje? Tveta? Man vill inte ha huliganer som hälsar på under natten :)
 
Lämnar Lida (Tullinge) och fortsätter på Sörmlandsleden till och förbi Södertälje. Men var slår jag ner tältet? Går åtminstone till Östertälje men når inte Järna under dagen. Finns det en bra tältplats i Södertälje? Tveta? Man vill inte ha huliganer som hälsar på under natten :)

Hur gick det? Löste du ditt dilemma? :)
 
En nästan 1 år gammal tråd som får nytt liv!
Så får även jag - hoppas jag.

Min tanke är att återuppta vandringen på Sörmlandsleden och jag gör helt sonika så att jag börjar där jag slutade för 9 år sedan; Östertälje station.
Min tanke är att jag ska prova att gå Etapp 9; Östertälje till Tvetaberg, och OM min kropp håller, fortsätta till Järna. Om kroppen håller ända dit så kanske den håller även till Mölnbo... (?). Därifrån blir det isf pendeln tillbaka till Kungliga huvudstaden.

Så jag provar att ställa frågan som trådskaparen gjorde, fast en aning modifierad; Finns någon bra tältplats längs sträckan?

/H
 
Om du kommer så långt som till Mölnbo så finns det ju fina tältplatser vid Akaren, men sommartid är det ganska mycket folk som tältar där (typ barnfamiljer snarare än "huliganer" men det är knappast lugnt och stilla och avskilt). Finns även ett par platser invid den lilla gölen som leden går förbi vid Vattgruvnossen men är nog samma problem där. Möjligen kan det vara en bättre idé att tälta vid kallkällan en bit innan (vill minnas att det ser ut att funka att slå upp tält där) eller bara fylla på med vatten och knata ut i skogen där någonstans. När du väl kommit så långt från Södertälje så skulle jag inte känna någon större oro för festande ungdomar men det blir ju en bit att gå från Östertälje...

(Bor själv i trakten)
 
Dilemmat är väl delvis om det finns en skog som är så stadsnära att den patrulleras av huliganer.
Tror inte södertäljenätverket riktar in sig på vandrare i första hand :)

Jag vet inte riktigt sträckningen från östertälje, men jag skulle nog istället kliva av i södertälje södra och gå off track några km för att slippa stan så mycket som möjligt. Finns en liten väg på kartan som går parallellt med spåren därifrån en bra bit ända fram till leden vid Tveta. Kan inte va så långt.
 
Senast ändrad:
Kan meddela att jag begav mig ut idag och knatade från Östertälje till Järna :)
Återkommer en annan dag med 'rapport' i en egen tråd.
Nej, jag tältade inte längs vägen...
/H
 
Tror inte södertäljenätverket riktar in sig på vandrare i första hand :)

Jag vet inte riktigt sträckningen från östertälje, men jag skulle nog istället kliva av i södertälje södra och gå off track några km för att slippa stan så mycket som möjligt. Finns en liten väg på kartan som går parallellt med spåren därifrån en bra bit ända fram till leden vid Tveta. Kan inte va så långt.

Beskrivningen av leden genom stadens parker låter fin, och det är inte dagtid som oroar mig - och som jag förstår, även andra. Har man några dåliga erfarenheter, så oroar man sig för att bli väckt mitt i natten av några som "vill skoja".
 
Jag vet inte vem som har gett en beskrivning att man går genom 'stadens parker', men i min värld så gick jag inte i en enda park i Södertälje.
Jag har skrivit en sammanfattning av min promenad, som man kan läsa. Sök på 'Sörmlandsleden's Etapp 9 och 10' :)
 
Jag vet inte vem som har gett en beskrivning att man går genom 'stadens parker', men i min värld så gick jag inte i en enda park i Södertälje.
Jag har skrivit en sammanfattning av min promenad, som man kan läsa. Sök på 'Sörmlandsleden's Etapp 9 och 10' :)

Jag har läst i Calazos bok Vandra Sörmlandsleden. "Lika komplicerad som överraskande naturnära. Du vandrar i parkmiljö genom hela staden." och längs med Södertälje kanal. Det lät ändå lite spännande. :)
 
Jaha :) Ja, det kanske är lite olika på hur man ser på olika miljöer.
'Original' så går leden längs med kanalen, nästan från Östertälje, men iom ombyggnad längs med kanalen så går man nu uppe på en ås. Det är skogsmiljö.
Därefter, när man passerat under motorvägen så går man i något som är en blandning av skog och park. Nere vid buss- och tågstationen längs med vattnet en kort sträcka och sedan mer av stadsmiljö en kort sträcka. Upp och in i skog och bebyggelse med både villaområden och höghus i Saltskog.

Läs gärna min berättelse via Forum och 'Sörmlandsleden's Etapp 9 och 10'.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andyt Tältplats vid Haväng Vandringsleder 24
Askel Bilder från Stenshuvuds tältplats? Vandringsleder 4
Kogoyo Tältplats nära Ales Stenar? Vandringsleder 4
Zenith Enslig tältplats/vindskydd max 3-4 h med bil från Sthlm Vandringsleder 8
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
Jimson Övernattning i närheten av Norrköping? Vandringsleder 4
Sitiensis Tältplats vid Strängnäs/Selaön? Vandringsleder 0
SiKth Vacker tältplats vid sjö? Vandringsleder 20
flygare69 Trevlig tältplats vid Ringsjön sökes! Vandringsleder 0
Skipper_ Vandringshem (alt tältplats) mellan Simrishamn och Kivik Vandringsleder 2
Kasch Tips tältplats Valdemarsvik - Gamleby? Vandringsleder 1
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
Docols Gränslandet runt - extended version Vandringsleder 4
bossebengtsson Grövelsjön: Långfjället runt Vandringsleder 12
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
cykeltjejen Ivösjön runt Vandringsleder 1
Dejvan Barnvänliga dagsturer runt göteborg? Vandringsleder 4
camoscio Rängen runt och Östgötaleden Vandringsleder 5
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
KaptenKeps Gotland Runt Vandringsleder 4
Locustreign Öland runt, vilka skor/kängor? Vandringsleder 4
Vanish Vandring runt berg-miljö i slutet av maj? Vandringsleder 10
Marwil96 Billingen Runt kvalité? Vandringsleder 0
Dania Vandring med militären runt Uppland Vandringsleder 8
Kentmorgan Vandringssällskap runt Jönköping! Vandringsleder 2
MrCellophane Helgvandring runt Göteborg (med kollektivtrafik) Vandringsleder 9
Seasick Vandring runt Immeln Vandringsleder 10
utesälen 1,5-dagarsvandring runt Göteborg Vandringsleder 4
KarlRoland Vandring runt Sjön Raslången Vandringsleder 6
fuentes Bra ställen runt Kiruna? Vandringsleder 3
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
HannaD Vandringsled runt Gävle? Vandringsleder 4
fjllrv Året runt i Skåne! Vandringsleder 41
Yesaja Vandringsled för löpning runt Motala Vandringsleder 0
virror Bra skogar runt Göteborg? Vandringsleder 16
victor_dalarna Tips sökes på platser i eller runt Falun för tältande Vandringsleder 3
mts0n Högsta topparna/kuperad skog runt Gävletrakten (radie på ca 10 mil) Vandringsleder 2
shadowfire 3-4 dagar runt Helags/Gåsen Vandringsleder 12
Mathias PHS Dagstur runt Sollentuna? Vandringsleder 10
Metzger Såken runt. Vandringsleder 0
jesperk Vildmarken runt Närssjön - så blev det. Vandringsleder 3
jesperk Närsjön runt? Vandringsleder 4
Anders_sthlm Öland runt. Vandringsleder 3
kaskas Vättern runt Vandringsleder 2
Karpaterna.se Vandringsleder runt Brösarp Vandringsleder 5
b_luthman tälta runt uppsala Vandringsleder 2
tandori Vandringskompisar i/runt Göteborg Vandringsleder 44
glanne Ammarfjället runt? Vandringsleder 0
plax Sörmlandsleden runt. Vandringsleder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.