Tältplatser längs våra leder

Hej

Finns det nån app eller sida man kan se tältplatser längs leder som Bohusleden och Pilgrimsleden Göta Älv? Skulle underlätta planeringen bättre.

Hittar inget när jag filtrerar tältplats på varken westswedentrails eller mina appar.
 
Man behöver inte planera så himla noga. Man vandrar tills man blir trött, sen letar man upp en tältplats. Väldigt enkelt !
 
Man behöver inte planera så himla noga. Man vandrar tills man blir trött, sen letar man upp en tältplats. Väldigt enkelt !

Det är faktiskt så jag också alltid har gjort. Poängen med att vandra och tälta är ju att man ska planera så lite som möjligt för att få maximal avkoppling.
 
Man behöver inte planera så himla noga. Man vandrar tills man blir trött, sen letar man upp en tältplats. Väldigt enkelt !
Det är faktiskt så jag också alltid har gjort. Poängen med att vandra och tälta är ju att man ska planera så lite som möjligt för att få maximal avkoppling.
Givetvis är det precis detta jag gjort tidigare. Men efter 40 km är det rätt tröttsamt att spendera ytterligare en timme på att hitta en bra plats, speciellt när jag nu ska ut på veckolånga vandringar.
 
Vad är det du söker för något om det kan ta 1 tim att hitta en tältplats?
Man lägger ju max 10 min på sånt.
Låter som att du har väldigt höga krav på en tältplats....
 
Ibland är det ju sträckor längs leder där det inte är så kul att tälta, tät granskog fullt med mygg t.ex. Var en gång på väg att gå tillbaka närmare en kilometer för jag trodde att vindskyddet jag letade efter var borta och det bara fanns en eldring (låg en cementring i granskogen). Men gick 200 meter till och kom fram till en fin glänta med vindskydd (legat ett gammal torp där, grunden fanns kvar i ena hörnet). Men det blev att sova i vindskyddet för gräset på ängen där var meterhögt och antagligen fullt med fästingar.

F.ö. samma plats som jag nämnde i tråden om att bära vatten, där det låg en kallkälla inne i den myggiga skogen.

Men kolla "satellitbild" på Google maps kan ge lite ledtrådar.
 
Ibland är det ju sträckor längs leder där det inte är så kul att tälta, tät granskog fullt med mygg t.ex. Var en gång på väg att gå tillbaka närmare en kilometer för jag trodde att vindskyddet jag letade efter var borta och det bara fanns en eldring (låg en cementring i granskogen). Men gick 200 meter till och kom fram till en fin glänta med vindskydd (legat ett gammal torp där, grunden fanns kvar i ena hörnet). Men det blev att sova i vindskyddet för gräset på ängen där var meterhögt och antagligen fullt med fästingar.

F.ö. samma plats som jag nämnde i tråden om att bära vatten, där det låg en kallkälla inne i den myggiga skogen.

Men kolla "satellitbild" på Google maps kan ge lite ledtrådar.
Det kanske kan va något. Scouta kartan runt omkring målet på delsträckan för varje dag.
 
Vad är det du söker för något om det kan ta 1 tim att hitta en tältplats?
Man lägger ju max 10 min på sånt.
Låter som att du har väldigt höga krav på en tältplats....
Det hör väl inte till det vanliga direkt men har hänt att jag snurrat runt så länge efter en plats som duger förut.

Jag planerar t.ex. att gå Bohusleden på 20 dagar i sträck och vill gärna förebereda mig på bra tältplatser för att slippa slösa onödig energi på att jaga 20 platser när jag väl är ute.

Det är väl inget fel i att man vill förbereda sig?
 
Det kanske kan va något. Scouta kartan runt omkring målet på delsträckan för varje dag.

Och där kom jag på att för några år sen så var det att projekt där scouter kunde låna en google-kamera och göra "street view" över sin vandring. Väldigt osäker på hur många sträckor som finns dock, sist jag googlade hittade jag mest döda länkar.

Scout view kallades projektet.
 
Vad är det du söker för något om det kan ta 1 tim att hitta en tältplats?
Man lägger ju max 10 min på sånt.
Låter som att du har väldigt höga krav på en tältplats....
Bra mark och lätt tillgång till naturlig vattenkälla, förstås. Med sådana krav har det funkat hyggligt för mig i Sydalperna, Pyreneeerna, Skottland och norska fjällen, där man rentav klarar sig utan att rena vattnet (man får dock ha koll på regionala tältregler). Jag har tältat fritt 177 nätter i Alperna, c:a 80 (drygt hälften) i Pyreneerna, en bra bit över 100 i fjällen (inte hållit räkning) , 7 (av 10) i Skottland.

De sista vandringsåren tog tältet över mer och mer, men 2019 sa ryggen ifrån. Min sista vandrin utomlands började på min 75årsdag och slutade en dryg vecka senare. Sen slog pandemin till.

Men låglandet? Förra året prövade jag på svensk låglandsvandring för första gången på flera år, t ex Holavedsleden i Jönköpings län. Där hade jag ifråga om första stoppet garderat mig genom att ringa Smålandsgården i Örserum och fått tips om ett underbart ställe c:a 2 km norr om leden. Senare samma sommar gick jag i Skånes
nordöstligaste hörn och även där handlade det om att hitta ställen som undvek de officiella platserna. Första stoppet minns jag speciellt väl, där ledens rastställe med vindskydd skickligt undviker kontakt med den vackra Grundsjön, och jag kunde roffa åt mig av det vackraste kring sjön.

Nu gör sig min knäartroser alltmer påminda, så den här sommaren har jag helt enkelt med cykelns hjälp tagit mig till diverse platser i Östergötland med utenätterna som egentligt innehåll. Platser, alltså, inte så mycket sträckorna däremellan..

Jag har funderingar på en vandring utmed Västra Vätternleden och Bergslagsleden i september, med ledning av sjöarna utmed, och kring, leden. Blir det av hinner jag fylla 79 innan.
 
Zoomar man in på lantmäteriets mobilkarta syns vindskydd markerade längst leder, ibland finns det ju skapliga tältplatser i närheten av dessa.
Sen finns den här med https://vindskyddskartan.se/sv/

Annars är uddar i sjöar längst leder är ett tips, kollar man på lantmäteriets karta i sattelitfoto läget kan man få en hum om det är en ok plats.
Tack, vindskyddskartan visade många fler vindskydd än appen Naturkartan. 👍
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Askel Bilder från tältplatser i Store Mosse nation nationalpark? Vandringsleder 12
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
FlyerSword Tältplatser Roslagsleden Etapp 2-5 Vandringsleder 0
sebkar Vättlefjällsleden - Vatten och tältplatser? Vandringsleder 2
Christinar Tältplatser på Vättlefjäll Vandringsleder 0
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 1
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
welinder76 Boende längs Roslagsleden Vandringsleder 0
sanoj89 Vatten längs högakustenleden? Vandringsleder 3
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
Zachie Tips längs Bruksleden och i Malingsbo Vandringsleder 11
greenjuice Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige Vandringsleder 4
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
baffinguarapo Vandring längs havet? Vandringsleder 6
Still Alive Övernattningsmöjligheter längs med Upplandsleden? Vandringsleder 1
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
såg vandra längs råneälv Vandringsleder 4
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
Perc Tips på ved längs leder i s. Bohuslän? Vandringsleder 4
Farbror Vandring längs Öre älv Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.