Gastub på resa

I praktiken är nog risken låg för olyckor under transport med små engångstuber? Men vid en trafikolycka skulle det kunna uppstå en farlig situation?
Med husvagn så finns det otroligt många som har igång sitt kylskåp med gasol under transporten så att ölen är riktigt kalla när dom är framme och det är inte bara unga omdömeslösa grabbar som gör så, utan det sker av husvagnsägare i alla åldrar.

Ett husvagnskylskåp kan drivas med 12 V el, gasol eller 230 V el som man kopplar in på campingen.

Vi använder 12 V el under transport men det ger dålig kyleffekt, så därför är det väldigt många som kör och har kylskåpet på gasoldrift för det ger enorm kyla.

Det innebär att en flaska PC10 eller en P11 är öppnad under färd och kommer troligtvis förvärra vid en trafikolycka.

Med den vetskapen så är alla husvagnar i trafiken presumtiva brandbomber för mig, som jag håller långt avstånd ifrån, för det behövs inte mycket åverkan för att slita sönder gummislangen.

Om man skickar - hur tror du den färdas då? Spelar ingen som helst roll om den åker passagerartåg, godståg eller bussgods. Klart alla tar med på tåg och buss och det tror jag du vet också.

På flyg har de kontroller, inte någon annanstans.
Den frågan har jag också undrat över, men ej fått ngt svar från leverantörer t.ex.
Sj, Norrtåg, Norrbottens Länstrafik.. där får man inte ta med sig..
Förstår att många har med sig på tåg/buss.. tog det säkra och kollade upp på min slutdestination, att där fanns möjlighet till inköp.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Folk har med sig allt möjligt brandfarligt gods i sin packning när dom reser, utan att dom tänker på det.
Hårspray, nagellack, nagellackremover, spraydeodorant etc.

Det enda som inte är brandfarligt är sprit som har lägre alkoholhalt än 50%, för vanlig 40% whiskey eller vodka kan inte brinna - testa själv!
Testa även med vodka som är över 50% för den brinner, speciellt om den är iskall!
Är den solljummen varm så är det tveksamt om den brinner.

Jag har tagit med mig gasoltuber till brännare i packningen på tåg och buss vid alla vandringar i ödemarken och det har aldrig varit någon kontroll, trots att det har varit helt uppenbart vad jag ska göra och att jag då bör ha någon form av brännare med mig.
En väsentlig skilland mellan det du radar upp och butan/propan är att om spraydeo läcker ut så antänds det inte av en oavsiktlig gnista ( t ex från statisk elektricitet) men det gör propan/butan.

Det är skillnad på att "brinna bra" och att vara "lättantändligt". En gastub har också som primärt syfte att avte stor mängd energi vid förbränning, medan doe och hårspray har som primärsyfte att ge brukaren estetiska fördelar.

Det är även svårt att tända alkohol med gnista, det går bra med öppen låga men inte alls lika enkelt med en liten gnista.

Så det är skillnad på brandfarligt och brandfarligt.

/Patrik

Gasol i ståltuber och Butan/Propan i tunnväggiga behållare är 2 olika risker helt olika tryck och mängder.
Kör man ståltuber i bil Ska de stå upp pga risk för att ventilen skadas och helst fraktas på släp efter bilen.
Jag har tidigare sett Anställda marinarkeologer från GBG Univ frakta stora dykartuber under bädd på liggvagnar när de skulle till Kalmar för dykning men ev ofarliga? om tryck lösa.
Jag köpt en Acetylentub som han sände med posten osv men för kanske 30 år sedan.
Att ha kök monterat på tuben är ju lika olämpligt som att ha gasolen på kylskåp på tunn gummislang in i husvagn dessutom är ju tuben i en Glasfiberbox som lätt slungas ut vid krock som ett livsfarlig projektil.
Finns troligen även folk som stoppar ner kök och tub monterade ner i ryggsäcken tex de som har kök med nålventil som punkterar flaskan då är ju risken om läcker och ryggsäcken står i solen och blir varm inte helt obefintlig för en explosion iaf om något annat kök brinner i närheten eller någon röker eller har öppen eld.

Har aldrig hört talas om någon fjällvandrares ryggsäck som plötsligt exploderat på tåg eller buss, så kör på ! Det är ju vettigt att ha strikta regler på flyg, eftersom konsekvenser av en incident kan bli väldigt allvarlig.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.